Skocz do zawartości

zasilacz do silnika wycieraczek


goldi_WRO

Rekomendowane odpowiedzi

Siema, 

buduje właśnie mieszadło z wykorzystaniem silnika do wycieraczek z samochodu, chciałem użyć zasilacza który miałem do zasilania dysku zewnętrznego 12V 2A ale okazało się że jest za mały. Jakie macie zasilacze w swoich mieszadłach? 

Nie jestem pewny jaki jest potrzebny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam ATX, daje max 14A. Jest to wg. mnie najrozsądniejsze rozwiązanie ze względu na bezpieczeństwo - ATX'y często, o ile nie zawsze mają wbudowane zabezpieczenia które wyłączą zasilacz przy przepięciu.Jedyny minus - gabaryty, niestety są sporych rozmiarów :(

 

Jeżeli szukasz czegoś mniejszego, ma na sprzedaż nówkę zasilacz do list LED, 12V 10A (Jeszcze w foli)

Edytowane przez prowokator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ktoś mi zmierzy pobór prądu przez taki zasilacz ATX?

 

akurat nie chodziło mi o twój zasilacz, ale o pobór takiego silnika w trakcie pracy

Może zdecyduj się o co Ci chodzi bo ostatnio chińczyk szklanych kul nie dostarcza :(

A w sprawie poboru prądu przez silnik od wycieraczek to one mnie więcej pobierają podobnie w trakcie pracy (ok.5A).

Jednak nie to jest takie istotne jak pobór prądu przy starcie silnika. Tu się mogą tworzyć problemy.

tego typu silniki startują praktycznie na zwarciu i chwilowo pobierają dość dużo prądu, a zasilacze różnie do tego "podchodzą".

W niektórych może włączyć się zabezpieczenie przeciążeniowe i silnik nie wystartuje bo zasilacz nie poda napięcia póki go się ponownie nie włączy,

a niektóre dają sobie radę i silnik startuje normalnie.

Jedyna rozsądna rada to samemu wypróbować co i jak :D

 

EDIT

ort. :(

Edytowane przez �Dr2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, to jak by ktoś kiedyś potrzebował to ujawnię że zasilacz do ledów 12V 10A 120W jest za mały :)

 

Znalazłem w piwnicy zasilacz od małego komputera dell 12V 18A i dał rade silniczkowi z Golfa. :D

Sprawdzałeś? Czy snujesz domysły, bo masz teraz prawie 2 razy mocniejszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zapomnij o zasilaczu z komputera, ja zrobiłem sobie prosty zasilacz i jest dużo dużo mocniejszy niż ATX.
  :facepalm:

Bardzo ciekawe stwierdzenie, a nawet odważne :)

Może troszkę burzy pojęcia z fizyki, no ale ... przecież działa więc musi być wspaniałe.

 

Dla ścisłości: parametry Twojego transformator to 12V 5A czyli moc ok 60VA, najpodlejszy zasilacz ATX daje 10-12A na linii 12V czyli min 120VA mocy

więc twierdzenie, że te 60VA jest dużo mocniejsze od 120VA z samej swojej natury musi być rewolucyjne :D

Proponuję czytać co się pisze.

 

Aha, i nie uważam, że Twoje rozwiązanie jest złe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ok, to jak by ktoś kiedyś potrzebował to ujawnię że zasilacz do ledów 12V 10A 120W jest za mały :)

 

Znalazłem w piwnicy zasilacz od małego komputera dell 12V 18A i dał rade silniczkowi z Golfa. :D

Sprawdzałeś? Czy snujesz domysły, bo masz teraz prawie 2 razy mocniejszy?

 

Tak, sprawdzałem. Kupiłem zasilacz 10A 

 

http://allegro.pl/zasilacz-12v-10a-120w-do-tasm-led-i6718499757.html

 

podłączyłem i sytuacja była taka jak w przypadku 2A. Silnik próbował wystartować, ale robił tylko 1/4 obrotu. 

 

Podłączyłem zasilacz 18A i chodzi elegancko. Niestety nie mam żadnych regulatorów żeby sprawdzić jaki faktycznie prąd jest potrzebny, może 15A też by wystarczyło :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tak, sprawdzałem. Kupiłem zasilacz 10A http://allegro.pl/za...6718499757.htmlpodłączyłem i sytuacja była taka jak w przypadku 2A. Silnik próbował wystartować, ale robił tylko 1/4 obrotu.

że się tak sam zacytuję

 

 

A w sprawie poboru prądu przez silnik od wycieraczek to one mnie więcej pobierają podobnie w trakcie pracy (ok.5A). Jednak nie to jest takie istotne jak pobór prądu przy starcie silnika. Tu się mogą tworzyć problemy. tego typu silniki startują praktycznie na zwarciu i chwilowo pobierają dość dużo prądu, a zasilacze różnie do tego "podchodzą". W niektórych może włączyć się zabezpieczenie przeciążeniowe i silnik nie wystartuje bo zasilacz nie poda napięcia póki go się ponownie nie włączy, a niektóre dają sobie radę i silnik startuje normalnie.

 

 

 

Niestety nie mam żadnych regulatorów żeby sprawdzić jaki faktycznie prąd jest potrzebny

a ja głupi myślałem całe życie, że regulator to do regulacji, a do pomiarów to miernik jaki :wallbash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ok, to jak by ktoś kiedyś potrzebował to ujawnię że zasilacz do ledów 12V 10A 120W jest za mały :)

 

Znalazłem w piwnicy zasilacz od małego komputera dell 12V 18A i dał rade silniczkowi z Golfa. :D

Sprawdzałeś? Czy snujesz domysły, bo masz teraz prawie 2 razy mocniejszy?

 

Tak, sprawdzałem. Kupiłem zasilacz 10A 

 

http://allegro.pl/zasilacz-12v-10a-120w-do-tasm-led-i6718499757.html

 

podłączyłem i sytuacja była taka jak w przypadku 2A. Silnik próbował wystartować, ale robił tylko 1/4 obrotu. 

 

Podłączyłem zasilacz 18A i chodzi elegancko. Niestety nie mam żadnych regulatorów żeby sprawdzić jaki faktycznie prąd jest potrzebny, może 15A też by wystarczyło :)

 

 

Wszystkie obecnie zasilacze impulsowe mają zabezpieczenie przed dużym prądem rozruchowym, zarówno zasilacze ATX jak i inne. I może okazać się że 8A nie ruszy silnika bo taki silnik potrzebuje na rozruch 10A a później już tylko 1A. W przypadku zasilaczy opartych na transformatorze nie ma czegoś takiego jak zabezpieczenie przez co prąd rozruchowy może być 20A a zasilacz tylko 5A ponieważ jest tylko przez chwilę, a następnie spada do normalnej pracy. 

 

Dlatego też te wszystkie 10A zasilacze ATX są za duże, dodam że wcześniej miałem założony zasilacz 120W toroid i był on duży, przeszukałem neta i za grosze chyba 10zł znalazłem ten czyli 12V 5A i silnik działa jak tralala. 

 

Wszystko zależy jaki jest potrzebny prąd rozruchowy widać u mnie potrzeba około 5A.

 

 

 

Zapomnij o zasilaczu z komputera, ja zrobiłem sobie prosty zasilacz i jest dużo dużo mocniejszy niż ATX.
  :facepalm:

Bardzo ciekawe stwierdzenie, a nawet odważne :)

Może troszkę burzy pojęcia z fizyki, no ale ... przecież działa więc musi być wspaniałe.

 

Dla ścisłości: parametry Twojego transformator to 12V 5A czyli moc ok 60VA, najpodlejszy zasilacz ATX daje 10-12A na linii 12V czyli min 120VA mocy

więc twierdzenie, że te 60VA jest dużo mocniejsze od 120VA z samej swojej natury musi być rewolucyjne :D

Proponuję czytać co się pisze.

 

Aha, i nie uważam, że Twoje rozwiązanie jest złe.

 

 

Tutaj nic nie burzy wszystko jest zgodnie z fizyką tylko elektronika blokuje impulsowe. To prawda że ATX 10A daje 120W ale co nie zmienia faktu że jest to za duża moc, ponieważ zabezpieczenie jest na 12A czyli jak chcemy coś włączyć i nagle będzie pik 15A to taki zasilacz się nie uruchomi. Dokładnie tak się dzieje kiedy mamy słaby zasilacz impuslowy wtedy zabezpieczenie będzie blokowało jego moc. W przypadku trafa jest trochę inaczej tam nic nie ogranicza daje 12V i tylko możemy go zjarać jak coś będzie chciało więcej amper. 

 

Dlatego tak jak pisałem wcześniej najprostrze i najtańsze rozwiązanie, używany toroid + mostek prostowniczy i zasilacz mamy gotowy do mieszadła. 

 

Możliwe jak dzisiaj znajdę trochę czasu to podłącze ściemniacz pod moje mieszadło i sprawdzę czy mogę całość regulować, ale z tego co wiem bez problemu powinno się dać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak, sprawdzałem. Kupiłem zasilacz 10A http://allegro.pl/za...6718499757.htmlpodłączyłem i sytuacja była taka jak w przypadku 2A. Silnik próbował wystartować, ale robił tylko 1/4 obrotu.

że się tak sam zacytuję

 

 

A w sprawie poboru prądu przez silnik od wycieraczek to one mnie więcej pobierają podobnie w trakcie pracy (ok.5A). Jednak nie to jest takie istotne jak pobór prądu przy starcie silnika. Tu się mogą tworzyć problemy. tego typu silniki startują praktycznie na zwarciu i chwilowo pobierają dość dużo prądu, a zasilacze różnie do tego "podchodzą". W niektórych może włączyć się zabezpieczenie przeciążeniowe i silnik nie wystartuje bo zasilacz nie poda napięcia póki go się ponownie nie włączy, a niektóre dają sobie radę i silnik startuje normalnie.

 

 

 

Niestety nie mam żadnych regulatorów żeby sprawdzić jaki faktycznie prąd jest potrzebny

a ja głupi myślałem całe życie, że regulator to do regulacji, a do pomiarów to miernik jaki :wallbash:

 

 

A masz może jakiś pomysł jak zmierzyć ten prąd startowy? Ja niestety mam tylko taki zwykły miernik z targu  :P 

 

https://www.morele.net/narzedzia-serwisowe-uni-t-miernik-uniwersalny-830-buz-mie0003-722082/?gclid=Cj0KCQjwj6PKBRCAARIsALU_3EYIopXEfZOirzL6mrFh4BY8SZZg4FtJGHQRY00AWeBlgAI4O6JdC-gaAqFIEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dlatego tak jak pisałem wcześniej najprostrze i najtańsze rozwiązanie, używany toroid + mostek prostowniczy i zasilacz mamy gotowy do mieszadła. Możliwe jak dzisiaj znajdę trochę czasu to podłącze ściemniacz pod moje mieszadło i sprawdzę czy mogę całość regulować, ale z tego co wiem bez problemu powinno się dać.

 

Od jakiegoś czasu używam zestawu transformator toroidalny + mostek prostowniczy razem z regulatorem PWM i działa bezproblemowo. Silnik nie buczy, nie gwiżdże i nie grzeje się nadmiernie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

jak zmierzyć ten prąd startowy?
 

no niestety można to zrobić za pomocą miernika z pamięcią wartości szczytowej, a tej funkcji proste mierniki nie mają :(

Ewentualnie można się pokusić o pomiar wartości rezystancji uzwojenia silnika i wyliczyć prąd z prawa Ohma, ale to też nie łatwe bo to są małe wartości i znowu prosty miernik tego nie zmierzy :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A masz może jakiś pomysł jak zmierzyć ten prąd startowy? Ja niestety mam tylko taki zwykły miernik z targu      https://www.morele.n...cB&gclsrc=aw.ds
 

 

Tak jak napisał Dr2 nie jest łatwo to zmierzyć tanim sprzętem. Można sprawdzić wpinając się w linie aby zmierzyć natężenie prądu. Ale większość multimierzy jest na tyle wolna że tego nie wychwyci. Zawsze możesz podejść do jakiegoś elektronika i on podłączając go do zasilacza serwisowego i dobreo multimetru sprawdzić ile pobiera. 

 

Jak się to sprawdza:

1. na mierniku przepinasz kable w górną i dolną dziurkę, środkowa ma być pusta

2. ustawiasz na mierniku gdzie są A na wartość 10 bo tylko u ciebie można sprawdzić do 10A

3. wpinasz się szeregowo, czyli czarny przewód miernika do + na silniku a czerwony  do + na zasilaczu (ale go nie łącz od razu), kabel masowy idzie bezpośrednio z zasilacza do silnika.

4. teraz włącz zasilacz i dotykając czerwonym kablem z miernika do + na zasilaczu powinien na mierniku pojawić się skok natężenia; jak coś wyłapiesz to będzie dobrze zobaczysz ile on jest. będzie on tylko na samym początku później spadnie do wartości pracy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Igorek,

szukam własnie takiego regulatora, możesz powiedzieć gdzie można takie coś kupić? Albo sam mogę takie coś zrobić? 

Byłem dziś w sklepie z duperelkami elektronicznymi i Pan mnie zmartwił że taki regulator to droga sprawa i że w sumie to na prąd stały to już dawno nie widział takiego regulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.