kranu Opublikowano 26 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Września 2015 Nie potrafię układać receptur, nie znam się na IBU, więc warzę z gotowych zestawów. Kupiłem taki zestaw na American IPA 17blg: - Strzegom polski słód pale ale - 5,2 kg - Strzegom słód monachijski I - 2 kg - chmiel goryczkowy citra granulat T90 - 40g - chmiel aromatyczny amarillo granulat T90 - 40g - chmiel aromatyczny cacsade granulat T90 - 40g Z instrukcją chmielenia: Chmielenie 70 min: - w pierwszej minucie gotowania - 40g citra - w 40-tej minucie - 20g amarillo + 20g cascde - w 60-tej minucie - 20g amarillo + 20g cascde, lub dodajemy chmiel na cichą fermentację. Tylko często po uwarzeniu z gotowych receptur jestem niezadowolony z niskiego poziomu nachmielenia (goryczki i aromatu). Jak oceniacie ten poziom tutaj? Pytam bo wiadomo, że nie sztuka nakupić chmielu i sypać łopatą aż gębę wykrzywi.. Warto coś dokupić? Zmienić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nie ten koziol Opublikowano 26 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 26 Września 2015 Niestety trzeba to wbić w program albo chociaż w arkusz excelowy trzeba zobaczyć ile wyjdzie ibu. Ibu bilansuje słodowość. im więcej słodowości tym więcej chmielu można dać i jest mneij wyczuwalny polecam http://www.piwo.org/files/file/17-toolkit-piwowara/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kranu Opublikowano 27 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Września 2015 Wpisałem to w kalkulator Brewness i wyszło mi (bez chmielenia na zimno) IBU: 80 Balans: 1.13 To chyba całkiem ok? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
anteks Opublikowano 27 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2015 80ibu wywinie wargulce.wazne czy używasz chlodnicy Krowa 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szakal75 Opublikowano 27 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2015 (edytowane) Citra to nie jest czasami chmiel aromatyczny ? coś pokićkałeś z czasami chyba powinno byś wszystko na odwrót : - na 60 min - 20g amarillo + 20g cascde, lub dodajemy chmiel na cichą fermentację. - na 40 min - 20g amarillo + 20g cascde - na 1 min gotowania - 40g citra Edytowane 27 Września 2015 przez morfitru75 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kranu Opublikowano 27 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Września 2015 (edytowane) Tak, używam chłodnicy. Ale to nie mój przepis, to gotowa receptura sklepu: http://www.homebeer.pl/pl/p/Piwo-domowe-American-IPA-17-BLG-zestaw-ze-slodow/1133 Edytowane 27 Września 2015 przez kranu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jurand Opublikowano 28 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2015 Ja bym dał 20 gr Jungi albo Magnum na 60 min, 40 amarillo na 30 min, 20 citry + 20 cascade na 5 min i na zimno reszta czyli po 20 citry i cascade. Czyli wypadałoby dokupić trochę goryczkowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kranu Opublikowano 28 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Września 2015 Nie mam w pobliżu piwowarskiego, ale widzę Junga w dobrej cenie na allegro w pudełeczkach po 30g (razem 60 IBU) - będzie ok czy lepiej z tego odmierzyć 20g (51 IBU)? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jurand Opublikowano 28 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2015 Nie mam w pobliżu piwowarskiego, ale widzę Junga w dobrej cenie na allegro w pudełeczkach po 30g (razem 60 IBU) - będzie ok czy lepiej z tego odmierzyć 20g (51 IBU)? Syp całe 30gr w takim razie. 17blg trzeba w końcu czymś zbalansować. kranu 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sadek Opublikowano 29 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 29 Września 2015 (edytowane) W celu uzyskania intensywnych aromatów polecam chmielić na zimno dużą ilością. Ostatnio nastawiałem tylko 10 l a na zimno poszło 30 g Mosaica i wcale nie jest za dużo! Edytowane 29 Września 2015 przez Sadek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oskaliber Opublikowano 29 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 29 Września 2015 IBU swoją drogą, a aromat swoją. Na goryczkę tego chmielu starcza, ale na aromat ja bym coś dorzucił. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nofx1 Opublikowano 3 Października 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2015 koledzy, a czy przy intensywnym chmieleniu AIPY na początku gotowania na goryczkę i aromat przy hop standzie i na zimno warto coś dorzucić na smak pod koniec gotowania? Wniesie to coś jeszcze do smaku? Jak tak to na ile minut przed końcem najlepiej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jasiu Opublikowano 3 Października 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2015 Są różne szkoły, jak sam sobie nie zrobisz porównania to się nie dowiesz. Dla mnie chmielenie AIPA to tylko: 60 minut, hop stand po schłodzeniu do ok. 70 stopni i na zimno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krowa Opublikowano 18 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2015 (edytowane) 80ibu wywinie wargulce.wazne czy używasz chlodnicyJaka jest roznica miedzy chlodnica, a wanna? Na co wplywa czas? Edytowane 18 Listopada 2015 przez Krowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
anteks Opublikowano 19 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2015 80ibu wywinie wargulce.wazne czy używasz chlodnicyJaka jest roznica miedzy chlodnica, a wanna? Na co wplywa czas? Czas wpływa na wywijanie wargulców. wanna vs chłodnica Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krowa Opublikowano 20 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2015 Dzieki :-B Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
santa Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 (edytowane) Jaka jest roznica miedzy chlodnica, a wanna? Na co wplywa czas? Chodzi o szybkie schłodzenie poniżej ~80C, gdzie leży teoretyczna granica izomeryzacji alfakwasów. Chłodnicą zrobisz to szybko, w wannie ten proces potrwa dłużej. W tym czasie część aromatu pójdzie w komin, a poziom goryczki się podniesie, za sprawą zizomeryzowania AKów z chmieli pochodzących z późnych dodatków. W skrócie, jak chłodzisz w wannie albo jakieś no-chill uskuteczniasz, to przesuń w czasie późne dodatki. Sam oceń o ile, na podstawie obserwacji szybkości takiego chłodzenia. Edytowane 24 Listopada 2015 przez santa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krowa Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Dzięki Santa za rzeczową odpowiedź. Napisz mi jeszcze co to sa te "późne dodatki"? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
santa Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Chmiel, który dodajesz na aromat, powiedzmy, że poniżej 15 minuty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krowa Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Wszystko jasne. Dzieki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi