keisan Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 Czy to co nazywają tutaj wodą nadaje się do warzenia? Czy muszę biedronkową używać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 (edytowane) Ca=99,5 Na=26,5 Mg=10,38 Cl=35,08 SO4=155,35 pH=7,5 Twardości węglanowa= 9 odH. Generalnie sam stosunek Cl:SO4 powoduje, że piwa mocno chmielone mogą być obarczone nieprzyjemną i szorstką goryczką. Musisz tutaj koniecznie dawać chlorku wapnia (tak około 5 mg/l) żeby zbalansować ich stosunek i nawet trochę (około 1-2 mg/l) NaCl żeby jeszcze podnieść chlorki, ale już nie podbijać wapnia, bo skacze do 140. http://www.brewersfr...tor/?id=8HRX743 Ta woda posiada RA około 80 czyli do piw w barwie około 15-40 EBC. O biedronkowej zapomnij - ma tyle wodorowęglanów, że odpada. Edytowane 19 Listopada 2014 przez lukaszr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keisan Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 (edytowane) Dziękuje za odpowiedź, poczynię zakupy. Ta woda posiada RA około 80 czyli do piw w barwie około 15-40 EBC. A powyżej? O biedronkowej zapomnij - ma tyle wodorowęglanów, że odpada. Jaka ze sklepowych się nadaje? To się nada? http://allegro.pl/ch...4781392136.html http://allegro.pl/chlorek-wapnia-bezwodny-cz-d-a-100g-odczynniki-i4781632190.html Edytowane 19 Listopada 2014 przez keisan Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 (edytowane) A powyżej? A powyżej dobrze jest nieco zmodyfikować wodę zwiększając RA. Jaka ze sklepowych się nadaje? Ciężko powiedzieć - trzeba patrzeć na parametry, ale ciężko znaleźć jakąś w baniakach 5L z w miarę sensownymi parametrami (przerobiłem już kilka). Lepiej zainwestować w filtr RO. To się nada? http://allegro.pl/ch...4781392136.html http://allegro.pl/ch...4781632190.html Chlorek wapnia kup dwuwodny (taki jest używany w kalkulatorach - jak kupisz bezwodny lub 6-cio wodny to trzeba będzie przeliczać), chlorek sodu jest ok. http://allegro.pl/ch...4781635344.html Przydałby się jakiś kwas (mlekowy czy fosforowy) do zbicia pH (zbicie pH przy okazji obniża RA) jeżeli zasyp tego wystarczająco nie zrobi. Tak czy siak przydałoby się "kilka kropel" do wody do wysładzania. Inna sprawa, że te dwie rzeczy to nie wszystko - jak będziesz chciał pójść w inne kolory to będziesz potrzebował inne sole do modyfikacji, ale o ile przy Twojej wodzie modyfikacja pod jaśniejsze będzie odbywać się m.in. przy okazji obniżenia pH tak do ciemniejszych przydałby się wodorowęglan sodu, bo wtedy podwyższasz RA - trochę to pokręcone. Generalnie - pomyśl o RO - przy Twoich siarczanach to by się przydało Nie wiem czy czegoś nie pokręciłem, ale chyba nie Edytowane 19 Listopada 2014 przez lukaszr Gąska 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dario Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 (edytowane) Z cyklu: głupie pytanie jaka jest róznica między dwuwodnym a bezwodnym chlorkiem wapnia i jak sie powinno to przeliczać? Edytowane 19 Listopada 2014 przez Dario Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 (edytowane) Z cyklu głupia odpowiedź: google.pl P.S. Tak na chłopski rozum: do każdej cząsteczki chlorku wapnia są przyczepione w tym przypadku 2 cząsteczki wody - w bezwodnym cząsteczek wody brak. Przeliczanie jest na podstawie liczby molowej (stosunek molowy). Edytowane 19 Listopada 2014 przez lukaszr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keisan Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 Musisz tutaj koniecznie dawać chlorku wapnia (tak około 5 mg/l) 5g czy 5 mg? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 5 mg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
keisan Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 (edytowane) To jeszcze wagę jubilerską muszę dokupić? A takie coś? http://allegro.pl/chlorek-wapnia-srodek-zakwaszajacy-100-ml-i4809004233.html Edytowane 19 Listopada 2014 przez keisan Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 19 Listopada 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2014 Nie kombinuj - weź to: http://allegro.pl/chlorek-wapnia-2hydrat-cz-100g-odczynniki-chem-i4781635344.html i będzie ok. W Warchemie kupisz przy okazji inne rzeczy jeżeli potrzebujesz. Co do wagi to taka wystarczy: http://allegro.pl/waga-jubilerska-precyzyjna-kieszonkowa-300-g-0-01g-i4776674869.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
santa Opublikowano 19 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2015 (edytowane) Koledzy, dopiero zaczynam rozczytywać temat modyfikacji wody. Poprosiłem wodociągi o podesłanie parametrów. Co na starcie możecie powiedzieć o jej profilu? Ph: 7,7 - 7,9 Twardość ogólna: 200 mg/l Chlorki Cl: 16 - 21 mg/l Siarczany SO4: - 18 - 24 mg/l Wapń Ca: 66 - 75 mg/l Magnez Mg: - 6,5 - 10 mg/l Sód Na: 8 - 16 mg/l Dwuwęglany HCO3: ~120 mg/l Edytowane 19 Lutego 2015 przez santa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ThoriN Opublikowano 22 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2015 (edytowane) Jak na moje oko to całkiem ok do modyfikacji - nie powinno być z nią dużych problemów. Do piw jasnych na pewno twardość do zbicia kwasem (obniżenie RA + ustalenie pH zacieru). Do tego stosunek Cl/SO4 do podbicia - w zależności od chęci uzyskania odczucia goryczki/słodowości (do granicy 100 mg/l+) Wapń do podbicia (80-150 mg/l). Mg w normie. Sód dosyć niski - dobrze, będzie można swobodnie operować np. solą kuchenną do łatwego podbicia chlorków. Do większości modyfikacji wystarczy Ci: kwas (mlekowy, fosforowy), gips piwowarski, chlorek wapnia, węglan wapnia, sól kuchenna, soda oczyszczona. Resztę można będzie w większości przypadków pominąć. Edytowane 22 Lutego 2015 przez ThoriN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mat Opublikowano 13 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2015 (edytowane) Chce uwarzyć CDA (bez słodów ciemnych, tylko ekstrakt barwiący). Wrocławski MPWiK podaje następujące parametry wody: Mętność (mgSiO2/dm3) <0,5 Barwa (mgPt/dm3) <0,2 Temperatura (oC) 9 Odczyn pH 7,6 Żelazo (mgFe/dm3) <0,02 Mangan (mgMn/dm3) <0,005 Chlorki (mgCl/dm3) 42 Siarczany (mgSO43-/dm3) 100 Azotany (mgNO3/dm3) 12,2 Fluorki (mgF-/dm3) 0,13 Przewodnictwo właściwe (µS/cm ) 663 Wapń (mgCa/dm3) 94 Magnez (mgMg/dm3) 13 Twardość (mgCaCO3/dm3) 289 Na WIKI jest podane, że najważniejsza dla piwa jest alkaliczność rezydualna. Obliczyłem, że RA w moim przypadku wynosi 235 co świetnie nadaje się na piwa ciemne, Stouty, anie jasne piwa mocna chmielone np. AIPA, dla których RA powinno wynosić -50 - 0. Zacząłem bawić się kalkulatorem www.brewersfriend.com , i wyszło mi, żeby osiągnąć wartość zbliżoną do przedziału dla piw jasnych ,mocno chmielonych, muszę do zacierania użyć 10 g gipsu piwowarskiego oraz 8 g chlorku wapnia. Co przy korekcie da RA = 20,2. Co o tym sądzicie. Czy moje przemyślenia są poprawne. Dodam, że nie koniecznie z chemią jestem za pan brat . Edytowane 13 Marca 2015 przez mat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yanosik Opublikowano 13 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2015 Ja mam bardzo miękką wode (studnia) i na poczatku piwa w ogóle mi na niej nie wychodziły.Dopiero po dodaniu wapnia jest lepiej. Tak więc woda ma znaczenie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grisha Opublikowano 15 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2015 Chce uwarzyć CDA (bez słodów ciemnych, tylko ekstrakt barwiący). Wrocławski MPWiK podaje następujące parametry wody: Mętność (mgSiO2/dm3) <0,5 Barwa (mgPt/dm3) <0,2 Temperatura (oC) 9 Odczyn pH 7,6 Żelazo (mgFe/dm3) <0,02 Mangan (mgMn/dm3) <0,005 Chlorki (mgCl/dm3) 42 Siarczany (mgSO43-/dm3) 100 Azotany (mgNO3/dm3) 12,2 Fluorki (mgF-/dm3) 0,13 Przewodnictwo właściwe (µS/cm ) 663 Wapń (mgCa/dm3) 94 Magnez (mgMg/dm3) 13 Twardość (mgCaCO3/dm3) 289 Na WIKI jest podane, że najważniejsza dla piwa jest alkaliczność rezydualna. Obliczyłem, że RA w moim przypadku wynosi 235 co świetnie nadaje się na piwa ciemne, Stouty, anie jasne piwa mocna chmielone np. AIPA, dla których RA powinno wynosić -50 - 0. Zacząłem bawić się kalkulatorem www.brewersfriend.com , i wyszło mi, żeby osiągnąć wartość zbliżoną do przedziału dla piw jasnych ,mocno chmielonych, muszę do zacierania użyć 10 g gipsu piwowarskiego oraz 8 g chlorku wapnia. Co przy korekcie da RA = 20,2. Co o tym sądzicie. Czy moje przemyślenia są poprawne. Dodam, że nie koniecznie z chemią jestem za pan brat . Czerpie z tego samego źródła wodę. Problem jest brak informacji na temat sodu. Starając się zbalansować jony za pomocą kalkulatora do wody o którym wspomniałeś, wychodzi mi ok 74 ppm, jednak jest to wartość z czapki. Druga sprawa, że twardość 289 mgCaCO3 czyli 16.2 dH przelicza sie na 344 ppm HCO- co jest wartością trochę dużą. Ogólnie jak chcesz zrobić RIS, albo American Stout to woda się nadaje, natomiast pod jasne piwa no niestety za twarda. Są dwie drogi - wstępne przegotowanie wody lub odwrócona osmoza Nie wiem na ile litrów wody liczysz te 10g gipsu i 8g chlorkuwapnia, ale przy 30L to robi masakrę z wody - przekroczone stężenie Ca oraz Chloru. Sprawdź: http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=8VDX6PX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mat Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 "Tak naprawdę istotna jest tzw. alkaliczność rezydualna, czyli to co pozostaje po starciu kationów (głównie Ca i Mg, twardości wody) z anionami (głównie HCO3, ale też SO4, Cl, to jest alkaliczność wody)." Po dodaniu 10g gipsu i 8g chlorku wapnia RA ustala się na poziomie 25. Wstępne przegotowanie wody powinno zmniejszyć twardość wody? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Wstępne przegotowanie wody powinno zmniejszyć twardość wody? I zlanie znad osadu po odczekaniu około 1h (nie czekaj długo, bo woda zacznie wchłaniać osad). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ThoriN Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 (edytowane) Są dwie drogi - wstępne przegotowanie wody lub odwrócona osmoza Oczywiście pominąłeś najprostszą i najszybszą z nich, czyli zbicie twardości kwasem To jest absolutna podstawa tej całej zabawy. Natomiast z tego, co widzę, to próbujesz zbijać RA kwaśnymi solami - to jest nieporozumienie, nie tędy droga. Spójrz na ten sam profil, ale z RA zbitym za pomocą kwasu: http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=8NXQDQN Da się i wszystkie inne parametry są w normie. Oczywiście pomijam tu pH zacieru, które jest niesamowicie istotne, ale nie uzupełniłeś chociażby koloru piwa w Grist Info, więc z fusów nie wywróżę Wstępne przegotowanie wody powinno zmniejszyć twardość wody? Ale zdajesz sobie sprawę, że wodę trzeba gotować dosyć długo? W którymś z kalkulatorów było napisane pod spodem, że ilość zredukowanych jonów jest liczona dla wody gotowanej ok. 4h... j/w - kwas to podstawa. Edytowane 16 Marca 2015 przez ThoriN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mat Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Reasumując, jaka jest najprostsza metoda na zmniejszenie twardości wody. Widzę, że twardość zbiłeś kwasem fosforowym 85% plus 4 g chlorku wapnia. Czy to jest dobra droga? RA widzę nadal wychodzi wysokie. Sorki, ale jak wspomniałem wcześniej c chemii mało kumam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Widzę, że twardość zbiłeś kwasem fosforowym 85% plus 4 g chlorku wapnia. Czy to jest dobra droga? RA widzę nadal wychodzi wysokie. Zdefiniuj co znaczy wysokie? Ra=7 to wysokie, ale do czego, bo jak na jasne piwo to wysokie, ale jak na ciemne to za niskie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mat Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Nic nie będę definiować, wyczytałem, że w przypadku piwa nie tyle ważne jest pH wody co RA. Więc tego się trzymam. I zrobiłem co mogłem aby zbić poziom RA z 230 do ok 30, chlorkiem wapnia oraz gipsem, bo tak mi podpowiedział wcześniej wymieniony kalkulator. Zatem lepiej (w przypadku piwa jasnego) żeby RA wynosiło ok 30 niż 230. Tak mi się wydaje. Pytanie tylko jakie środki są do tego najlepsze żeby taką wartość osiągnąć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Nic nie będę definiować, wyczytałem, że w przypadku piwa nie tyle ważne jest pH wody co RA. Więc tego się trzymam. To nie definiuj, a skoro tak wyczytałeś to trzymaj się tego tylko po co w takim razie jeszcze zadajesz o to pytania? I zrobiłem co mogłem aby zbić poziom RA z 230 do ok 30, chlorkiem wapnia oraz gipsem To też wyczytałeś? A nie wyczytałeś czasem, że można użyć np. kwasu fosforowego, mlekowego itp ? Pytanie tylko jakie środki są do tego najlepsze żeby taką wartość osiągnąć. Jednak chyba masz problemy z czytaniem, bo kilka postów wyżej ThoriN wyraźnie napisał co można użyć do zbicia RA - zacytuję to dla Ciebie: Oczywiście pominąłeś najprostszą i najszybszą z nich, czyli zbicie twardości kwasem To jest absolutna podstawa tej całej zabawy. Natomiast z tego, co widzę, to próbujesz zbijać RA kwaśnymi solami - to jest nieporozumienie, nie tędy droga. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grisha Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Są dwie drogi - wstępne przegotowanie wody lub odwrócona osmoza Oczywiście pominąłeś najprostszą i najszybszą z nich, czyli zbicie twardości kwasem To jest absolutna podstawa tej całej zabawy. Natomiast z tego, co widzę, to próbujesz zbijać RA kwaśnymi solami - to jest nieporozumienie, nie tędy droga. Spójrz na ten sam profil, ale z RA zbitym za pomocą kwasu: http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=8NXQDQN Punkt za kwas. Tzn zdawałem sobie sprawę z jego działania, ale nie byłem świadomy, że można nim tak mocno zejść z HCO-, a w efekcie RA. Dzięki. Z drugiej strony ja nie próbuję nic robić Pokazałem tylko koledze co jego modyfikacja wnosi do wody. Nic nie będę definiować, wyczytałem, że w przypadku piwa nie tyle ważne jest pH wody co RA. Więc tego się trzymam. To nie definiuj, a skoro tak wyczytałeś to trzymaj się tego tylko po co w takim razie jeszcze zadajesz o to pytania? W skrócie: Nie jest ważne pH wody, ale bardzo ważne jest pH zacieru. Ogólnie celujemy w zakres 5.4-5.8. Ważne jest RA wody ale zalecany zakres zależy od barwy piwa. Dla jasnych: -50 do 0, bursztyny, red itp 50-150, dla ciemnych 150-250. I przy tym wszystkim jeszcze trzeba trzymać się zalecanych zakresów stężeń poszczególnych jonów: Wapń (Ca+2) = 50-150 ppm. Magnez (Mg+2) = 10-30 ppm. Wodorowęglany (HCO3-1) 0-50 ppm - jasne piwa 50-150 ppm - piwa bursztynowe itp 150-250 ppm - piwa ciemne Siarczany (SO4-2) 50-150 ppm dla normalnych piw 150-350 ppm dla piw goryczkowych Sód (Na+1) = 0-150 ppm. Chlor (Cl-1)= 0-250 ppm. oraz należy kontrolować stosunek siarczanów/chloru. Wiem, że Łukasz ma odmienne zdanie (moim zdaniem całkiem dobre), lecz książkowe zalecenia mówią, aby stosunek siarczanów do chlorków był większy niż 2:1 dla piw chmielowych, goryczkowych, 1:1 dla zbalansowanego profilu oraz 1:2 dla piw słodowych (przewaga chloru). Przy okazji mam pytanko: Wodę mam z tego samego źródła co mat. Po gotowaniu i wymyciu gara, następnego dnia widać na dnie - w szczególności w obrębie bezpośredniego miejsca grzania przez palniki gazowe - widać biały nalot, a więc wytrąconą kredę podczas gotowania. Oznacza to, że podczas gotowania zmieniły mi się parametry wody - konkretnie wytrąciłem trochę twardości przemijającej (RA, Ca, Mg) w wymiarze bliżej nie określonym. Mam rację? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mat Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 (edytowane) Ph zacieru mam książkowe. Tylko dodanie 10 ML kwasu fosforowego umożliwia mi na uwarzenie Max piwa bursztynowego. Rozumiem że nizej się nie da zejść? Kolego Łukasz proszę wrzuć na luz. Nie każdy jest urodzonym chemikiem i nie każdy ma obowiązek wszystko rozumieć od razu. Niestety musisz się nauczyć obcować z takimi debilami jak jak Edytowane 16 Marca 2015 przez mat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grisha Opublikowano 16 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2015 Ph zacieru mam książkowe. Tylko dodanie 10 ML kwasu fosforowego umożliwia mi na uwarzenie Max piwa bursztynowego. Rozumiem że nizej się nie da zejść? Kolego Łukasz proszę wrzuć na luz. Nie każdy jest urodzonym chemikiem i nie każdy ma obowiązek wszystko rozumieć od razu. Niestety musisz się nauczyć obcować z takimi debilami jak jak Znalazłem informację, że w Sierra Nevada zbijają alkaliczność wody dodatkiem kwasu fosforowego do poziomu pH wody 5.5. na 30l wody jest to 11ml kwasu. Daje to 55ppm HCO- i RA -22. Niżej bym schodził już jednak przegotowaniem wody i dalsze sole/kwas do docelowego profilu. Opcjonalnie można rozcieńczyć wodą destylowaną. 50/50 zbije wszystko o połowę, a wtedy już można zejść z RA<0 i HCO-<50ppm. Pytałeś natomiast o CDA. Podaj zasyp to będzie można coś pokalkulować Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się