wbl Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 (edytowane) przepływowych ogrzewaczy też nie polecam kilka dni temu zdemontowałem swój, słaba wydajność, 70C to raczej nie do osiągnięcia. zawsze można dać 2 podgrzewacze w szeregu dodatkowy, międzystopniowy, czujnik T i sterownik wie czy wystarczy mu 1 czy 2 stopnie podgrzewu Edytowane 2 Lutego 2011 przez wbl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Belzebub Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 ale jak kupie takie za ok. 80 zł to pewnie ten drugi w szeregu stopi się pod wpływem temperatury W robocie korzystamy z takich przepływowych i przy lekkim odkręceniu kurka leci naprawdę gorąca woda, tylko że takie to ok. 1000 zł stoją. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
josefik Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 Dokładnie, nic ciekawego chyba nie znajdziesz za taką cenę . Mój podgrzewał do ok. 50C ale przy bardzo ograniczonym przepływie. Wolę nalać zimnej i potraktować to grzałkami 3kw. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Belzebub Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 właśnie a inwestować taką kasę tylko do piwa to mi sie nie uśmiecha (żona mnie z domu wygoni). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekKocurek Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 ale jak kupie takie za ok. 80 zł to pewnie ten drugi w szeregu stopi się pod wpływem temperatury W robocie korzystamy z takich przepływowych i przy lekkim odkręceniu kurka leci naprawdę gorąca woda, tylko że takie to ok. 1000 zł stoją. Jeżeli nie mierzyłeś jej temperatury to pojęcie "naprawdę gorąca" może oznaczać 50°C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Belzebub Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 pewnie, wiem że tak może być, ale głupio wyskoczyć z termometrem. Wiem tylko, że przy lekkim strumieniu parzy w ręce a taka w zupełności by mi wystarczyła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
anmar Opublikowano 2 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2011 Od kilkudziesięciu warek używamy podgrzewacza do wody wg. pomysłu Maryusha. Włączamy grzanie po podgrzaniu zacieru na drugą przerwę i w momencie przelewania do filtratora mamy do dyspozycji ok. 25 L wody o temp. 75°C Z wierzchu wygląda tak: http://www.piwo.org/forum/postgallery.php?pid=36886&filename=bojler.jpg W środku siedzi taka grzałka: http://allegro.pl/grzalka-do-parnika-grp-2000w-typ-m-i1407572283.html Po wielu testach uważamy że pomysł jest dobry i wart rozpowszechnienia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Belzebub Opublikowano 3 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2011 Anmar to chyba będzie najkorzystniejsze rozwiązanie ! mam jeszcze taki mały stary garnek na którym zaczynałem (35 l) emaliowany, ale szkoda mi go, bo w planie miałem wydać młodemu piwowarowi, a mój duży skradziono, a tu widze za niewielkie pieniądze fajne rozwiązanie. JEsli mógłbyś określić ile mniej więcej czasu zajmuje podgrzanie tej wody byłbym wdzięczny (nie wiem jak długie przerwy robisz ) bo podwójną ilość wody będę musiał grzać w takim baniaczku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekKocurek Opublikowano 3 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2011 Anmar to chyba będzie najkorzystniejsze rozwiązanie ! JEsli mógłbyś określić ile mniej więcej czasu zajmuje podgrzanie tej wody Ja bym dodał jeszcze jakąś izolację, chociaż by zrobioną z karimaty. Czas ogrzewania 25 l wody grzałką 2kW, o 60°C, uwzględniając 10% strat to około 1 godziny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Belzebub Opublikowano 3 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2011 mam taką płytę z wełny mineralnej pokrytej z obu stron folią aluminiową, ale nie wiem czy się nada, jeśli nie to faktycznie zużyję karimatę, albo coś podobnego. Trochę zabawy z dolewaniem wody będzie, ale wypraktykuję co i jak i powinno być dobrze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bzk Opublikowano 5 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2011 Można znaleźć w sieci datasheety producentów ogrzewaczy przepływowych i w nich są informacje jaką temperaturę można osiągnąć w funkcji prędkości przepływu wody. Żeby udało się ogrzać do 70C z tego co pamiętam trzeba ok 5kW i przepływu 1,5-2l/min Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tzi Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 (edytowane) Mam garść nowych wniosków dotyczących mojej instalacji: - W takiej instalacji pompa cyrkulacyjna musi działać cały czas ponieważ po jej wyłączeniu młóto zaczyna grawitacyjnie opadać w rurkach. Może to doprowadzić do zatkania rurek. - Zastosowana grzałka 1,4kW to absolutne minimum. Do dalszych testów mam nadzieje dołożyć drugą grzałkę, dodatkowo poprawiając izolacje termiczną wszystkich elementów. - Wydajność użytej pompy nie jest do końca zadowalająca. Do uzyskania wyższych gradientów temperatury lepsza powinna być pompa o wyższej wydajności. - Aktualnie do wysładzania muszę rozpinać część instalacji, tak żeby unieść kadź z ciepłą wodą ponad lustro kadzi zaciernej. Nie jest to wygodne, więc planuje dodać dwa zawory lub trójnik na ssanie pompy do wyboru źródła HLT/MLT, lub dodatkową pompę do wysładzania. Wprowadzenie zaworów pozwoli podczas wysładzania przepłukać całą instalacje wodą, ale wymaga też modyfikacji w rurkach ( woda powinna mieć wylot nad złożem a teraz pompa ma wylot w złoże ). Dodatkowa pompa będzie chyba tańszym rozwiązaniem, dojdzie jednak dodatkowa rurka wchodząca do kadzi zaciernej. Jako pierwsze sprawdzę wersje z zaworami. Oczywiście idąc dalej za moimi założeniami ( tanio i prosto ) funkcje zaworów będą pełniły zaciski na wężykach + trójnik. - Instalacja jest naprawdę kompaktowa, po rozłożeniu całość mieści się w jednym fermentatorze 25L. Planuje co prawda zamontować całość na stałe na lekkim stelażu ( najpewniej ze sklejki ) ale całość będzie nadal na tyle lekka, że z przenoszeniem jej nie będzie najmniejszych problemów. Wieczorem dorzucę zdjęcia z ostatnio wykonanych modyfikacji. Edytowane 12 Kwietnia 2011 przez tzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pabllo_Lodz Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Witam, przeczytałem temat i mam zamiar troszkę zmienić pomysł z 1 strony wątku. Dodając dwa zaworki które pozwolą na pobieranie zacieru lub wody do wysładzania. Jednocześnie wykorzystam filtrator z rurek miedzianych naciętych od dołu jak najcieniej i podłącze go dwustronnie tzn. dwa wyjścia z jednej strony do pompki a z drugiej zawór do spuszczania wyklarowanego zacieru.. Powrót zacieru lub wody zamontowany : <> i tu pytanie czy lepiej nad powierzchnią zacieru (płynu) czy lepiej 2-3 cm pod powierzchnią zacieru ale cały czas nad młótem?? Na powrocie nacięcia lub nawiercenia większej średnicy niż na filtratorze. Wrzucam zdjęcie pomysłu z naniesionymi zmianami i proszę o wyrozumiałość odnośnie jakości naniesionych zmian, starałem się to opisać w miarę czytelnie na zdjęciu. MaxiKing 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tzi Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Witam,Dodając dwa zaworki które pozwolą na pobieranie zacieru lub wody do wysładzania. Jednocześnie wykorzystam filtrator z rurek miedzianych naciętych od dołu jak najcieniej i podłącze go dwustronnie tzn. dwa wyjścia z jednej strony do pompki a z drugiej zawór do spuszczania wyklarowanego zacieru.. Powrót zacieru lub wody zamontowany : <> i tu pytanie czy lepiej nad powierzchnią zacieru (płynu) czy lepiej 2-3 cm pod powierzchnią zacieru ale cały czas nad młótem?? Na powrocie nacięcia lub nawiercenia większej średnicy niż na filtratorze. Wrzucam zdjęcie pomysłu z naniesionymi zmianami i proszę o wyrozumiałość odnośnie jakości naniesionych zmian, starałem się to opisać w miarę czytelnie na zdjęciu. To co robisz to wersja klasyczna HERMSa. Co do umiejscowienia powrotu to: - do wysładzania musi być nad młótem i może być nad lustrem zacieru - do zacierania powinien być pod lustrem zacieru ( brak napowietrzania ) Czyli albo zmienna wysokość, albo zaraz pod lustrem zacieru. Jeśli filtrator będzie się zatykał - zmniejszaj przepływ. Powodzenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tzi Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Zdjęcie zmodyfikowanej kadzi zaciernej. - Po lewej, na króćcu ssącym dałem trójnik. Zmniejsza to ryzyko zatkania przewodów, szczególnie przy zasypywaniu słodem. - Na dole filtrator i wylot cyrkulacji. Dodałem kilka rurek dla dobrego wstrzykiwania zacieru z cyrkulacji do młóta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pabllo_Lodz Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 (edytowane) A więc tak, zacznijmy od problemów z podnoszeniem temp. kolegi bielok, według mnie tu jest problemem zbyt mała średnica rurki wymiennika a dodatkowo, nie zmniejszał bym przepływu dławieniem a zastosował regulację obrotów pompki co pozwoli płynnie regulować przepływem.. Druga sprawa to filtrator i powrót brzeczki wykonał bym taki sam co pozwoli wyrównać ciśnienie na ssaniu i powrocie dodatkowo branie brzeczki z dołu od spodu(nacięcia na filtratorze). Nie wiem czy nie było by pomocne sito kładzione na filtrator i drugie takie samo na młóto jak w Speidel Braumeister choć tam jest zupełnie inna zasada działania - sito pomogło by utrzymać młóto nad filtratorem(około 2 cm brzeczki wolnej od młóta) i można by było zwiększyć przepływ brzeczki. Co pozwoli przepływem regulować podnoszenie temp. Trzecia sprawa to wymiennik i kadź zacierna powinny być dobrze ocieplone, a rurki i wszelkie przyłącza jak najkrótsze.. Ja myślę o zastosowaniu średnicy 15 mm(praktycznie 1/2 cala) będę używał twardej miedzi w związku z tym wymiennik będzie w kształcie zbliżonym do rąbu lub gwiazdy gdyż nie ma problemu z lutowaniem miedzi lutem miękkim.. Filtrator i powrót to już kwadrat z dodatkową rurką w środku w celu zwiększenia powierzchni. Urządzenie chce wykorzystać również do chłodzenia brzeczki i wtedy do wymiennika powędrują zamrożone butelki pet plus woda(ewentualnie pierwsze chłodzenie woda i potem wymiana wody plus butelki) - tu nie powinno być problemu a duża oszczędność wody.. Teraz prośba do osób które używają HERMSA jaką macie średnice rurek w wymienniku i filtratorze i jak oceniacie możliwości podnoszenia i utrzymywania temp. podczas zacierania? Edytowane 19 Kwietnia 2011 przez Pabllo_Lodz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bielok Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Witam. Całkowicie odszedłem od tej technologii powróciłem do tradycyjnego mieszadła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
admiro Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Teraz prośba do osób które używają HERMSA jaką macie średnice rurek w wymienniku i filtratorze i jak oceniacie możliwości podnoszenia i utrzymywania temp. podczas zacierania? Ja mam 15 mm. Przy tym wymiarze średnica rurki już nie ma wpływu na przepływ - elementem dławiącym jest filtrator. Mam rurkowy, daje radę ale czasami trzeba go przepchać pompując zacier odwrotnie, fałszywe dno powinno rozwiązać sprawę. Podniesienie temperatury z 62°C na 72°C przy 80°C w HLT to moment. Na wymiennik ciepła nawinąłem chyba 12 mb rurki miedzianej, jest to stanowcza przesada, do wymiennik działa identycznie przy napełnieniu wodą do połowy a nawet mniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pabllo_Lodz Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Jeśli możesz to napisz jaką masz pojemność zestawu ile wody w wymienniku i jaki zasyp w kadzi zaciernej.. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
admiro Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Jeśli możesz to napisz jaką masz pojemność zestawu ile wody w wymienniku i jaki zasyp w kadzi zaciernej..Pozdrawiam 3 KEGi 50L, poziom wody w wymienniku = ilość wody do wysładzania. Zasyp maksymalny - nie wiem, jak na razie zacier warek 25L czy 40L zajmował maksymalnie połowę MLT. Jak na razie nie chciało mi się wstawiać drugiej grzałki do BK, więc gotuję też w HLT a wymiennik służy po gotowaniu jako chłodnica. BK potrzebny jest by przed wysładzaniem przepompować do niego wodę z HLT (można spokojnie zamiast tego KEGa zastosować np. beczkę HDPE, ale ja wstawię jednak grzałkę do BK - łatwiejsze mycie, wymiennik po gotowaniu z chmielem jest konkretnie usyfiony) Konstrukcja podobna do: http://www.vandelogt.nl/htm/hoe_werkt_het_uk.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pabllo_Lodz Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Dzięki to cenne informacje gdyż na tą chwilę nie planuje robić większych warek jak 20 - 22 l., wielkość twoich wymienników pozwala oszacować iż 2-3 metry miedzi na mój wymiennik to jest full. Stosuje plastikowe wiadra o pojemności 25 l, zacier max to około 14 - 15 l. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kwl Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 ja bym dał dłuższy wymiennik niż 2-3m, tak z 5 co najmniej ja u siebie też trochę przesadziłem i mam 12m Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maxhot Opublikowano 30 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2011 (edytowane) To bardzo dziwne, bo nawet jak zdławię przepływ do ok 1l/min to szybko się zmniejsza. Problem jest też z efektywnością oplotu, tylko mały fragment działa a przez resztę nic nie jest zasysane. Pytanie dlaczego by nie zastosować patent z kociołka Braumeister.Słód jest w oddzielnym pojemniku brzeczka przepływa przez słód wypływa z góry i jest zawracana do wymiennika w celu podgrzania.Nic się nie zapych mamy pewność że brzeczka przepłynie przes słód ruwnomiernie przemywając. Edytowane 30 Maja 2011 przez maxhot Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pabllo_Lodz Opublikowano 31 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Maja 2011 To bardzo dziwne' date=' bo nawet jak zdławię przepływ do ok 1l/min to szybko się zmniejsza. Problem jest też z efektywnością oplotu, tylko mały fragment działa a przez resztę nic nie jest zasysane.[/quote']Pytanie dlaczego by nie zastosować patent z kociołka Braumeister.Słód jest w oddzielnym pojemniku brzeczka przepływa przez słód wypływa z góry i jest zawracana do wymiennika w celu podgrzania.Nic się nie zapych mamy pewność że brzeczka przepłynie przes słód ruwnomiernie przemywając. To co proponujesz to Rims można tylko zobacz jak bardzo komplikuje to budowę sprzętu.. To lepiej do Herms dać fałszywe dno nad filtrator jeśli będziesz miał problem z zapychaniem.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maxhot Opublikowano 12 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2011 Nie wiem czy inwestować w zasilacz do mieszadła bo czytałem gdzieś że brzeczka po podgrzaniu w wymienniku przepływa przez słód filtrując się, dlatego nie powinno się stosować mieszalnika.Pytanie jest zaleceny mieszadło czy nie, na schemacie projekt szefi widać że będzie zastosowane mieszadło ?. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się