Skocz do zawartości

Skrapla się woda na podłodze - wentylacja


wilk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam mały problem :).

W zaszłym roku (jesień) udało mi się przeznaczyć trzy pomieszczenia (4m2 i 6m2 i 12m2). Dwa mniejsze na przechowywanie piwa i większe na warzelnie. Większe przylega do domu i jest tam izolacja termiczna podłogi i ścian oraz kratka wentylacyjna przy podłodze a przy suficie wentylator. Mniejsze przylegają do warzelni i są na poziomie gruntu bez izolacji termicznej - więc jest tam chłodno. Niestety z nadejściem cieplejszych dni w chłodnych pomieszczeniach na płytkach podłogowych zaczyna mi się skraplać woda a na butelkach i kegach rośnie pleśń.

COOOO ROBIĆ ???

Dodam że żadnej wentylacji tam nie robiłem.

Tydzień temu wybiłem otwór przy suficie w pomieszczeniu 6m2 i wstawiłem wentylatorek (załącza się na 4h w nocy). Pomieszczenie 4m2 jest oddzielone drzwiami od tego 6m2 a w nich od podłogi jest 3 cm prześwitu a na górze drzwi wywierciłem otwory wentylacyjne.

Zasilanie powierza jest z warzelni (pod drzwiami ze 2 cm).

Niestety dziś znów było wilgotno.

post-1045-0-62282000-1368903098_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co wymuszasz wentylację. Sprawdź czy masz ciąg, jeśli jest, to moim zdaniem wymuszanie jest zbędne. Po za tym skoro w jednym pomieszczeniu masz nawiew niech wentylator będzie w sąsiednim pomieszczeniu. Co do skraplania będzie trudne. Jeśli wymuszasz nawiew ciepłego powietrza do pomieszczenia w którym elementy są znacznie zimniejsze to skraplanie jest czymś naturalnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co wymuszasz wentylację. Sprawdź czy masz ciąg, jeśli jest, to moim zdaniem wymuszanie jest zbędne. Po za tym skoro w jednym pomieszczeniu masz nawiew niech wentylator będzie w sąsiednim pomieszczeniu. Co do skraplania będzie trudne. Jeśli wymuszasz nawiew ciepłego powietrza do pomieszczenia w którym elementy są znacznie zimniejsze to skraplanie jest czymś naturalnym.

Właśnie sprawdziłem zapalniczką i ciąg jest bardzo marny.

Co do skraplania to myślałem o wykopaniu dziury w ziemi na 1m głęboko (mam ok. 2m2 miejsca) - jak obrazek z forum. Może wtedy tych skroplin się pozbędę?

post-1045-0-56563900-1368907899_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie w dołku rzecz. Pokazałeś Gruntowy wymiennik ciepła. Jest nic innego jak odcinek rury zakopany w ziemi. Dając nawiew poprzez gwc mamy ten plus ,że w lato ochładza nam powietrze a w zimę lekko podgrzewa . Efektem tego jest mniejsza różnica temperatur i tym samym brak lub mniejsze skraplanie. Z tym, że wtedy trzeba zastosować także nawiew mechaniczny.

Edytowane przez marcin_l85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Wentylator co ma wyciągać powietrze już mam założony, a jak sam napisałeś może pozbędę się wilgoci.

Może masz jakiś inny pomysł? Wszystko na wagę złota:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście to chyba zrobiłbym nową wylewkę ze styropianem 5cm.

a to pomoże jakoś butelkom i kegom?

Niestety problem nie polega tylko na "zimnej" podłodze, ale raczej na braku (słabej) wentylacji.

Oczywiście izolacja podłogi by pomogła, ale prawdopodobnie podniesie to także temperaturę w tych pomieszczeniach, a chyba nie w tym rzecz.

Pomysł z GWC jak najbardziej godny zastanowienia, zwłaszcza tak jak na rysunku z wykorzystaniem żwiru, ponieważ to tam w dużej części skropli się również woda z zasysanego powietrza.

BTW, gdyby chcieć zastosować tylko "rurę" zakopaną w ziemi to musiała by ona być dość długa.

Pamiętać trzeba zawsze, że żeby wentylacja działała musi być wyciąg i adekwatny nawiew (a o tym ludziska często nie pamiętają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W układzie nawiew-wywiem na ma potrzeby zakładac mechanicznego nawiewu wystarczy mechniczny wywiew (towrzy się podciśnienie) lub nawiew (tworzy się nadciśnienie). Znajdz wentylator z jak najmniejszą wydajnością - wystarczy jakieś 10m3/h. Pomysł nawiewu z rur ułożonych w gruncie jest bardzo dobry, ale muszą one miec długośc w Twoim przypadku jakis 10-15m (zwykle uklada się 100 lub 160, ale tu zastosowałbym 75 a monże nawej 50), i byc zakopane na głebokości ok. 100-120cm p.p.t., przy jednoczesnym uszczlnieniu pomieszczenia (chodzi o to, żeby wywiew nie zaciągał powietrza z sąsiednich pomieszczeń). Na końcu instaluje się kominek wyciągnięty na ok 50cm powyżej p.t.

 

Co do wykonywania izolacji termicznych nie wypowiadam się, bo nie wiem jakie masz ściany, okna stopi i jaki grunt pod posadzką - stwierdzenie "klej pan steropian 10-kę i będziesz pan zadowolony" czasami się nie sprawdza i przynosi więcej szkody niż pożytku - fizyka budowli to dośc zawiła dziedzina. Może się okazac, że wcale nie potrzebujesz żadnego docieplania.

 

Problem skarplania to jak pisali wyżej kondensacja pary wodnej zawartej w ciepłym powietrzu o dużym wysyceniu parą wodną na dużo chlodniejszych elementach np posadzkach betonowych z ułożona glazurą czy właśnie butelkach. Może pomyśl o pochłaniaczach wilgoci z powietrza, powinien także pomóc.

,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to skąd? Nieizolowana podłoga siłą rzeczy będzie się zbliżała do temp podłoża. Do tego dodamy cieplejsze powietrze nawiewane i skraplanie gwarantowane. Problem dobrej wentylacji jest moim zdaniem najtrudniejszym tematem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieizolowana podłoga siłą rzeczy będzie się zbliżała do temp podłoża

Wykonaj eksperyment: na nieizolowanej posadzce w nieogrzewanym, chłodnym pomieszczeniu (bo o takim tutaj rozmawiamy) ułóż dowolnej grubości styropan - może byc nawet grubości 1m i umieśc na tym cegłę, a po jakimś czasie zmierz tem. podłogi i cegły i sprawdz jaka jest różnica ich temperatur - styropian i żaden inny izolator nie grzeje, a jedynie chroni przed utratą ciepła przez przenikanie.

 

Temperatur gruntu pod posadzką w budynku przyjmowana do obliczeń strat ciepła wynosi 5°C (faktycznie jest odrobinę wyższa i sięga tak do 8°) Zakładając chłodne pomieszczenie na poziomie 12-15°C mamy maksymalną różnicę pomiędzy strefami (powietrze w pomieszczeniu i grunt) w wykości 7° co jest wartością pomijalną (tak wogóle to pomija się różnicę pomiędzy strefami do 10°C).

Temperatura posadzki w takim pomieszczeniu - w zależności od jej grubości i gruntu znajdującego się poniżej będzie wynosiła tak ok. 10° +/- 2°. Po wykonaniu nawet 20cm izolacji cieplnej w posadzie nie zmieni ona swojej temperatury w znacznym zakresie. W pomieszczeniach nieogrzewanych, w założeniach chłodnych, nie wykonuje się termicznych izolacji posadzek, bo nie ma takiej potrzeby, a wręcz jest to pożądane (działanie jak chłodnica). Sytuacja ma się zupełnie inaczej w pomieszczeniach ogrzewanych z posadzką na gruncie, ale to nie w tym przypadku. Dla tego przypadku jest istotne właściwe wyregulowanie instalacji wentylacyjnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Izolacja podłogi zmieni jej temperaturę a tym samym zmieni zmniejszy różnicę temperatur.

 

mówię o temp powietrza a temp podłoża.

 

Nie sposób nie przyznać Ci racji korzeń. Później pomyślę nad tym. :beer:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

właśnie zmierzyłem - temp. podłogi około 15,5 st., temp. powietrza przy suficie 18 st.

Z tego co piszecie jednak wolałbym nie izolować termicznie podłogi (stąd biorę chłód a ściany mam zaizolowane b.dobrze) a wykopie dziurę i zrobię GWC lub długą rurę jak radzi korzen.

Dzięki za info, po zainstalowaniu GWC napiszę czy pomogło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moja propozycja to osuszacz powietrza w moim przypadku bardzo się sprawdza, po pierwszym uruchomieniu po kilku godzinach miałem ok. 5 L odciągniętej wody, profilaktycznie urządzenie uruchamiasz raz na jakiś czas.

 

Posiadam taki sprzęt :

http://master.sklep.pl/kurier-gratis-osuszacz-powietrza-master-dh-716-domowy-odwilzacz-p-78.html?osCsid=5767234de56b3153221b5b4df2e24f0e

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pochłaniacz zainwestowałem i faktycznie wylewam troche wody ale to jest rozwiązanie tymczasowe. Jak dam radę to jeszcze dziś się wezme za wentylacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wykopie dziurę i zrobię GWC lub długą rurę jak radzi korzen

Zabezpiecz wejście i wyjście instalacji nawiewnej jakąś siatką (od środka możesz założyć kratkę z tworzywa z siatką) - unikniesz wizyt nieproszonych gości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam trochę podobny problem z mokrą piwnicą. Mieszkam w dość podmokłej okolicy, w lecie powietrze potrafi być mocno wilgotne (nawet do ok. 70-80%). W okresie letnim zamykam okna na dzień, otwieram je na noc. Zauważyłem, że poprawę daje przede wszystkim zamykanie okien w dzień. Temperatura w piwnicy jest na poziomie 13-15 stopni; gdy na zewnątrz jest ciepło i wilgotno, następuje wykraplanie wilgoci z napływającego powietrza.

To co bym radził, to wentylowanie w nocy i zamykanie dopływu powietrza w dzień. Najlepiej skorelowane z pomiarem temperatury i wilgotności (niełatwe).

 

Ewentualnie można spojrzeć na wykresy temperatury i wilgotności z okolicznej stacji meteo (jest tego sporo w sieci), i dla kilku punktów sprawdzić, kiedy (w jakich godzinach) wystąpi, bądź nie wykraplanie rosy po schłodzeniu zewnętrznego powietrza do temperatury piwnicy i na tej podstawie zrobić przybliżony harmonogram wentylowania, do zaprogramowania wyłącznikiem z timerem. Idealnie byłoby ściągnąć dane numeryczne i przeliczyć wszystko w jakimś Excelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzen - świetna rada - o tym nie pomyślałem - tak zrobie i to dam podwójną siatkę. Co do załączania wentylatora to myślałem ustawić na wyłączniku czasowym włączanie co godzina na godzinę w nocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie zmierzyłem - temp. podłogi około 15,5 st., temp. powietrza przy suficie 18 st.

Sufit też masz zaizolowany?

Tak, sufit i ściany dość dobrze (styropian 2x5cm w ścianach, na suficie styropian 5cm, folia paropszepuszczalna i welna 10 cm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.