Jump to content

Coś z Ameryki (APA) czy nie za dużo chmielu?


Gawron

Recommended Posts

Nadchodzi dzień warzenia warki nr #3. Tak sobie siedzę w wolny dzień i układam recepturę. Zasyp i zacieranie ekstremalnie proste, ale mam zonk z chmieleniem. Paczuszki chmielu mają po 50g, razy dwa\ daje mi 100 g chmielu na warkę 12.5 litra, gdzie w sporej części przepisów taka dawka jest na 20l. Oczywiście większość chmielu na 0' i na zimno. Jak oceniacie moją twórczość? Będę wdzięczny za komentarze.

 

Ekstrakt 12° Blg

Objętość 12,5 l 

 

Zasyp:

Pale Ale 2,5 kg

Crystal 0,25 kg

 

Chmiel:

Citra 50g

Amarillo 50g

 

Schemat chmielenia:

Citra  10g-60 min

Amarillo 10g-60min

Citra  20g-0 min

Amarillo 20g-0min

Citra  20g na zimno

Amarillo 20g na zimno

 

IBU wychodzi 36

 

Drożdże US-05

 

Mech irlandzki

 

Zacieranie 60 min w 64°C

 

Co wy na to?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Siemka. 

Moim zdaniem dobrze jest. Ostatnio robiłem piwo (APA) głównie na Citrze i Amarillo + Admiral (UK) i efekt bardzo zadowalający. Na 12 litrów wyjdzie fajnie aromatyczne. 

Link to comment
Share on other sites

Wszystko spoko, ale ja to bym dal na gorycze odpowiednio wiecej citry i mniej amarillo (a najlepiej w ogole bez amarillo) i na odwrot na zimno lub na 0`. W tym roku citra pachnie gorzej, wiecej amarillo powinno dac lepszy efekt, biorac pod uwage ilosc alfakwasow rowniez sie to oplaca, bo lacznie bedzie wiecej gram na aromat. I bez tego bedzie dobry aromat, ale taki schemat chmielenia moze tylko pomoc imo.

 

Btw. przepraszam za brak polskich znakow, cos mi sie zepsulo i nie chce naprawic :D

Edited by fuki33
Link to comment
Share on other sites

Poza przegięciem z goryczką (profilem, nie poziomem) to właściwie nie wiem jak można przesadzić z chmielem w IPA. Oczywiście jest kwestia kosztów i strat na piwie ale ostatnio wrzucałem coś po 400g na 11l w IPA i DIPA i nie sądzę aby sumarycznie było tego zbyt wiele.

Link to comment
Share on other sites

Pomimo wysokiej mojej tolerancji nie chciał bym w tym piwku zbyt wysokiej i nachalnej goryczki. Interesuje mnie raczej coś w typie American Bitter, czy APA niż AIPA.

 

Wysłane z kalkulatora Casio

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
dal na gorycze odpowiednio wiecej citry i mniej amarillo

 

Piwo uwarzone. Dzięki za poradę. Faktycznie Citra w porównaniu do Amarillo nie powalała. Pytanko mam takie. Fermentacja stanęła i odstępie 3 ostatnich dni BLG bez zmian pozostaje na poziomie 4°.Chcę chmielić na zimno dzisiaj, ale bez zlewania na cichą, bo gęstwy nie zbieram. Pytanie moje brzmi jak chmielić. Tzn mój tryb pracy pozwala mi w zabawę w piwowarstwo jedynie w weekendy, więc mam trzy opcje. Chmielę dzisiaj wieczorem, butelkuję w niedzielę po 4 dobach chmielenia na zimno i 15 dniach fermentacji . Opcja druga, to chmielę w sobotę, a butelkuję za tydzień, czyli 21 dni fermentacji, w tym 7 z chmieleniem na zimno i opcja trzecia, czyli chmielę dzisiaj, a butelkuję w przyszłą sobotę, czyli 21 dni fermentacji w tym 9 dni chmielenia na zimno. Obecnie piwko zeszło do 4°, zaś próbka FFT do 3,5°, ale to jest w marginesie błędu mojego gównianego spławika. Co poradzicie?

 

 

Edit: Zapomniałem dodać. Spierniczyłem wysładzanie i wyszła mi 15°, a nie 12°.

Edited by Gawron
Link to comment
Share on other sites

 

dal na gorycze odpowiednio wiecej citry i mniej amarillo

Piwo uwarzone. Dzięki za poradę. Faktycznie Citra w porównaniu do Amarillo nie powalała. Pytanko mam takie. Fermentacja stanęła i odstępie 3 ostatnich dni BLG bez zmian pozostaje na poziomie 4°.Chcę chmielić na zimno dzisiaj, ale bez zlewania na cichą, bo gęstwy nie zbieram. Pytanie moje brzmi jak chmielić. Tzn mój tryb pracy pozwala mi w zabawę w piwowarstwo jedynie w weekendy, więc mam trzy opcje. Chmielę dzisiaj wieczorem, butelkuję w niedzielę po 4 dobach chmielenia na zimno i 15 dniach fermentacji . Opcja druga, to chmielę w sobotę, a butelkuję za tydzień, czyli 21 dni fermentacji, w tym 7 z chmieleniem na zimno i opcja trzecia, czyli chmielę dzisiaj, a butelkuję w przyszłą sobotę, czyli 21 dni fermentacji w tym 9 dni chmielenia na zimno. Obecnie piwko zeszło do 4°, zaś próbka FFT do 3,5°, ale to jest w marginesie błędu mojego gównianego spławika. Co poradzicie?

 

 

Edit: Zapomniałem dodać. Spierniczyłem wysładzanie i wyszła mi 15°, a nie 12°.

Nie spierniczyłeś tylko miałeś wyższa wydajność niż zakladana.

 

Wysłane za pomocą mTalk

Link to comment
Share on other sites

W jakiej temperaturze i w jaki sposób będziesz chmielił na zimno?

 

Opcje nr 3 z 9 dniowym chmieleniem na zimno od razu bym odrzucił, niezależnie od temperatury i sposobu chmielenia.

Ja bym zrobił tak:

1. niższa temperatura (w porównaniu z burzliwą) i chmiel dodany w woreczku - opcja nr 2 (7 dni chmielenia).

2. wyższa lub podobna temperatura (w porównaniu z burzliwą) i chmiel sypany luzem - opcja nr 1  (4 dni chmielenia).

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nie spierniczyłeś tylko miałeś wyższa wydajność niż zakladana.
Spierniczyłem. Wysładzałem do objętości i pomyliły mi się kreseczki zaznaczone na łydze którą mierzę ile mam płynu w garze i w efekcie zamiast po gotowaniu mieć 12,5-13 litrów miałem ledwo 11. W efekcie mam 15°, a wysłodziny ostatnie miały 5° zamiast zamierzonych 2°. 
Link to comment
Share on other sites

 

 

W jakiej temperaturze i w jaki sposób będziesz chmielił na zimno?

 

 

Opcje ma takie: 17-18°C, czyli tak jak fermentowałem, i jest obecnie. 20-22°C jak przeniosę do pokoju fermentory i 10-12° C jak przeniosę do kotłowni. 

Link to comment
Share on other sites

 

Nie spierniczyłeś tylko miałeś wyższa wydajność niż zakladana.
Spierniczyłem. Wysładzałem do objętości i pomyliły mi się kreseczki zaznaczone na łydze którą mierzę ile mam płynu w garze i w efekcie zamiast po gotowaniu mieć 12,5-13 litrów miałem ledwo 11. W efekcie mam 15°, a wysłodziny ostatnie miały 5° zamiast zamierzonych 2°. 

 

dolej litr czy dwa wody źródlanej ze sklepu, świeżo otwartej, i po problemie.

Link to comment
Share on other sites

dolej litr czy dwa wody źródlanej ze sklepu, świeżo otwartej, i po problemie.

 

Spoko. Pasuje mi te 15°. Wzrosła goryczka, ale próbowałem to co odebrałem do pomiaru i jest ok. 

Edited by Gawron
Link to comment
Share on other sites

 

Nie spierniczyłeś tylko miałeś wyższa wydajność niż zakladana.

Spierniczyłem. Wysładzałem do objętości i pomyliły mi się kreseczki zaznaczone na łydze którą mierzę ile mam płynu w garze i w efekcie zamiast po gotowaniu mieć 12,5-13 litrów miałem ledwo 11. W efekcie mam 15°, a wysłodziny ostatnie miały 5° zamiast zamierzonych 2°.
No chyba ze tak, tak jak niżej napisano, dolewaj swiezej wody ze sklepu, zawsze warto mieć pod reka baniak

 

Wysłane za pomocą mTalk

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nie spierniczyłeś tylko miałeś wyższa wydajność niż zakladana.
Spierniczyłem. Wysładzałem do objętości i pomyliły mi się kreseczki zaznaczone na łydze którą mierzę ile mam płynu w garze i w efekcie zamiast po gotowaniu mieć 12,5-13 litrów miałem ledwo 11. W efekcie mam 15°, a wysłodziny ostatnie miały 5° zamiast zamierzonych 2°. 

 

dolej litr czy dwa wody źródlanej ze sklepu, świeżo otwartej, i po problemie.

 

Ale nie po fermentacji

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o chmielenie na zimno, to fakt, że pozostawienie chmielu na cichej przez dłuższy czas daje ściągającą goryczkę. Radzę zatem trzymać się dosyć krótkiego okresu. W moim przypadku piwa trzymane z chmielem do ok. 7 dni były ok. Dopiero gdy zostawiłem aipe na 13 dni to czuć łodygę, ale jak ktoś gorycz lubi to da się wytrzymać. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeśli chodzi o chmielenie na zimno, to fakt, że pozostawienie chmielu na cichej przez dłuższy czas daje ściągającą goryczkę. Radzę zatem trzymać się dosyć krótkiego okresu. W moim przypadku piwa trzymane z chmielem do ok. 7 dni były ok. Dopiero gdy zostawiłem aipe na 13 dni to czuć łodygę, ale jak ktoś gorycz lubi to da się wytrzymać. 
 

Zdecydowałem się na 4 dni. Przed chwilą wrzuciłem chmiele, a butelkował będę w niedziele wieczorem. Przeniosłem też fermentor z podłogi wyżej, więc temperatura wzrośnie pewnie o jakieś 2 stopnie. Teraz jest 17°C.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.