Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Gwynbleidd Opublikowano 16 Listopada 2017 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2017 (edytowane) Hej, za pewne wielu z was korzysta już z CraftBeerPi lub przynajmniej słyszała. Nie mieliśmy za bardzo dedykowanego tematu do dyskusji na jego temat oraz warto przedstawić go nowym użytkownikom. oficjalna strona projektu: http://craftbeerpi.com/ A więc od początku. CraftBeerPi to otwarty projekt sterownika browarniczego zawierającego multum funkcji. Sterować możemy wszystkim co nam potrzebne, temperatury i kroki zacierania, gotowania, fermentację. Obsługiwać możemy pompy, zawory, przełączniki, wyłaczniki i co nam przyjdzie na myśl. Zaletą sterownika jest jego sieciowość i bezprzewodowość a więc kontrolować to wszystko możemy ze smartfonu, tabletu, komputera ale i z podłączonego wyświetlacza do sterownika jeżeli taki chcemy zainstalować (nie obowiązkowe). Od wersji 3.0 dostępne są dodatki do podstawowego programu a więc możliwości są praktycznie nie ograniczone. Mamy parę trybów sterowania temperaturą, histerezy, PWM itd. możemy użyć czujnika temperatury pt100 który jest mniejszy i bardziej dokładny. Co potrzebujemy aby zacząć korzystać? - sercem kontrolera a zarazem jedną z najdroższych jego części jest RaspberryPi - mikro komputer. Możemy posłużyć się każdą jego wersją natomiast ja polecam taką która będzie miała wbudowane WiFi czyli Raspberry Pi 3 lub Raspberry Pi Zero (który jest jednak trochę ograniczony lecz dość tani w porównaniu do pełnej wersji RPi3). - przekaźnik (SSR - z radiatorem lub mechaniczny) - cyfrowy czujnik temperatury DS18B20 wraz z rezystorem 4.7k Ohm (ponoć są problemy z chińskimi podróbkami czujników jednak ja nie miałem z nimi raczej żadnych problemów, ale warto zamówić jeden czy dwa dodatkowo gdyby z którymś było coś nie tak, nie są takie drogie, ew kupujemy oryginalne od Texas Instruments). Podstawowy zestaw możemy rozbudowywać o wspomniane np czujniki temperatury pt100 RTD, motozawory, pompy czy ekran dotykowy podłaczany do RaspberryPi Polecane jest również odizolowanie Raspberry Pi od przekażników dodatkowym interfejsem nakładanym na mikro komputer (poprzez tranzystory). Z tego co pamiętam całkowity prąd jaki może być pobierany z wszystkich wyjść GPIO to 20-50mA a więc nie można podłączyć bezpośrednio wielu przekaźników. Sprawę załatwi oficjalna płytka (koszt około 50euro jednak nie wiem jaki jest obecny stan sprzedaży) lub moja własna, którą stworzyłem na własne potrzeby i przeszła już parę iteracji i jest chyba już dobrze dopracowana. Można ją znaleźć tutaj wraz z gerberami https://github.com/terragady/CraftBeerPi lub można pisać do mnie, często mam jakieś nadwyżki takich płytek. Są dostępne dwie wersje, jedna pasuje idealnie do mniejszej wersji Raspberry Zero (3.1) a druga jest większa z większą ilością wyjść i pasuje gabarytowo bardziej do Raspberry Pi 3 (lub wcześniejszych wersji) jednak można stosować je zamiennie bez problemu. Płytka po zasileniu (6,5 - 28V) dostarcza także zasilanie dla samego Raspberry więc zbędne jest oddzielne zasilanie a 12V prawie każdy ma pod ręką czy to do pomp czy innych rzeczy. Do wykończenia płytki potrzebujemy paru podstawowych komponentów jak rezystory, tranzystory, diody i step down konwerter w postaci MP1584 buck modułu (ogólnie dostępny). Podłączenie W zasadzie za dużo tutaj pisać nie trzeba. Tutaj przykładowy schemat jak podłączyć przekaźniki oraz czujniki temperatury: A więc do czujników temperatury potrzebujemy tylko jedno wyjście pod które możemy podłączyć praktycznie nie skończenie wiele czujników, jest to zazwyczaj GPIO 4 (lecz można to zmienić). Jednak do każdego wyjścia wykonawczego, jakim jest przekaźnik musimy użyć oddzielnego wyjścia GPIO lecz mamy ich dość sporą ilość więc martwić się tym zbytnio nie trzeba. Musimy odpowiednio zasilić jeszcze Raspberry kablem microUSB bądź poprzez wejście 5V na pinach. Pamiętać należy że Raspberry nie ma regulatora innego niż 3v3 dlatego trzeba być ostrożnym bo wyższe napięcie może nam spalić malinkę. Jeżeli posiadamy płytkę rozszerzenia do Raspberry wtedy podłączamy zasilanie pod odpowiedni port i wszystkie przekaźniki na oznaczone wyjścia GPIO na płytce a nie na RaspberryPi bezpośrednio. Czujniki temperatury podpinamy pod wyjścia dostępne na płytce oraz/lub dokładamy następne równolegle do nich. Można np wyprowadzić jeden kabel od czujników na zewnątrz i dalej rozdzielić go na dwa, trzy czy więcej czujników. Dodatkowo możemy podłączyć prosty LCD z modułem i2c do wyświetlania podstawowych danych jak temperatura czy czasy kroków. Do tego potrzebujemy zwykły wyświetlacz 20x4 oraz wspomniany moduł i całośc podłączamy pod wyjścia i2c SDA SCL na Raspberry oraz musimy zadbać aby plugin LCD był zainstalowany. Instalacja Instalację zaczynamy od wgrania systemu operacyjnego dla RaspberryPi. Jest tutaj dużo metod i różnych systemów ale najłatwiejszą metodą instalacji jest wrzucenie NOOBS na kartę microSD i uruchomienie maliny. Dla Raspberry Pi Zero i Zero W polecam NOOBS Lite oraz system także w wersji Lite dla reszty spokojnie zwykły system. Pobieramy pliki ze strony https://www.raspberrypi.org/downloads/noobs/ Pamiętać należy aby do instalacji podłączyć ekran poprzez kabel HDMI (lub miniHDMI dla Pi Zero) oraz co najmniej klawiaturę do gniazda USB. Póżniej już będziemy mogli łączyć się poprzez SSH ale pierwsza instalacja musi odbyć się właśnie w ten sposób. Po uruchomieniu łączymy sie z internetem wpisując dane naszej sieci WiFi i instalujemy Raspbiana. Następnie właściwa instalacja CraftBeerPi. Warto wspomnieć że obecnie są dostępne co najmniej 3 wersje. Wersja 2.2 jest to stabilna wersja zalecana do używania przez mniej doświadczonych użytkowników, wersja 3.0 jest to wersja beta na nowym kodzie programu jednak działa bez zarzutu, czasem ma małe problemy ale wszystko działa i smiało można z niej korzystać, pluginy póki co działają tylko na tej wersji oraz wersja 3.1 która jest w fazie alfa więc nie zawracajmy sobie nią głowy chyba że chcemy wspomóc autora w rozbudowie programu. Filmik jak wszystko wgrać znajduje się tutaj: https://asciinema.org/a/du84msz9t56yqqg6j6qfjmvjd Pokrótce: klonujemy githuba twórcy programu wpisując w konsoli głównej: git clone https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git lub jeżeli chcemy mieć wersję 3.0 wpisujemy zamiast powyższego: git clone https://github.com/Manuel83/craftbeerpi3 To zajmie chwile, następnie uruchamiamy program instalacyjny w folderze do którego skopiowaliśmy program: cd craftbeerpi sudo ./install.sh Tutaj możemy spodziewać się że instalacja będzie dość długa zwłaszcza na Pi Zero, zgadzamy się o wszystko co nas pyta program po drodze instalacji (prócz Gembird USB support) i restartujemy malinkę. Od teraz możemy po restarcie dostać się do interfejsu CraftBeerPi wpisując w przegladarce, na urządzeniu podłączonym do sieci WiFi tej samej co RaspberryPi, adres IP RaspberryPi w takim formacie: http://000.000.00.00:5000 Oczywiście w miejsce zer wpisujemy adres IP. Sprawdzić adres IP możemy w konsoli RaspberryPI wpisując ifconfig lub logując się np do naszego routera sprawdzając liste przypisanych adresów IP i najlepiej zarezerwować dany adres już na zawsze dla RaspberryPI wtedy adres nie będzie się zmieniał. Można też skonfigurować później urządzenie aby np po wpisaniu adresu np cbpi.pl przerzucało nas na naszego Raspberry lokalnie (np poprzez pliki hosts lub konfigurując DNSy). Mając już wszystko podłączone i skonfigurowane możemy zabrać się za konfigurację oprogramowania oraz zacząć zabawę z automatyzacją browaru Podsumowanie Zdaję sobie sprawę że tekst może być trochę chaotycznie napisany ale zachęcam do komentowania i pytania w temacie, będę pomagał w miarę moich mozliwości oraz będę dopisywał niezbędne rzeczy w poście jak napotkacie jakieś problemy. Na forum mamy też paru użytkowników owego systemu mam nadzieje że dołączą się do dyskusji i pokażą swoje kontrolery oraz w miarę możliwości pomogą nowym użytkownikom Na koniec parę inspiracji budowy zaczerpniętych z innych zagranicznych forów. 5.1.zip Edytowane 6 Października 2019 przez Gwynbleidd Gerbery do płytki Piotr Rosiak, Kaniutek, lux-instal i 8 innych 9 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Girus Opublikowano 17 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2017 krata piw Ci za to Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sasq Opublikowano 17 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2017 A tu praktyka stosowania przez rodzimych piwowarów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 17 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2017 A to przepraszam jak zdublowałem tematy. Myślałem że tam po prostu jest dyskusja na temat konkretnego problemu i trochę tam też się bałagan zrobił. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pan_czarny Opublikowano 21 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2017 Pytanie ode mnie. Czy jest jakieś ograniczenie w długości kabla sondy temperatury? Chciałbym mieć sterownik w jednym pomieszczeniu i przez sieć odczytywać warunki w leżakowni (oddzielne pomieszczenie) oraz na fermentorach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2017 Jak chce Ci sie bawic to mozesz zrobic tilta i odczytywac temperature zdalnie z fermentorow razem z ciezarem wlasciwym (lub ew do tego zrobic BrewPi(less) ktory tez to potrafi i jest tanie). Ja osobiscie nie stosowalem nic wiecej niz 3 metry, wiem ze ludzie robili na 10metrowych kablach i im dzialalo jednak rady byly takie aby zwiekszyc napiecie, zmienic opornik do 1wire, no i oczywiscie nie stosowac parasite mode. Na pewno masz jakas RJtke w poblizu wiec podepnij czujnik i sprawdz odczyty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Rosiak Opublikowano 21 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2017 (edytowane) Jedno pytanie odnośnie pluginu LCD 20x4 jak go zainstalować i gdzie go pobrać? Edytowane 21 Listopada 2017 przez Piotr Rosiak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2017 (edytowane) Juz po instalacji programu jest on dostepny na liscie pluginow. Nazywa sie LCDDisplay tutaj wiecej info od autora pluginu https://github.com/breiti78/craftbeerpiLCD Plusem wyswietlacza jest pokazywanie IP po uruchomieniu przed procesem. Edytowane 21 Listopada 2017 przez Gwynbleidd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2017 Dodam że i2c można podłączyć pod piny i2c na Raspberry oraz zasilanie 5V i tak to działa nic się nie dzieje ale optymalnie i bardziej bezpiecznie powinno być zasilanie 3v3 ew dać logic shifter od i2c. Wszystko dlatego że napięcie logiczne od Raspberry to 3v3 i i2c może rzucić czasem czymś większym jak jest podłączone do 5V ale jak mówie u mnie, ani u autora pluginu nic się złego nie dzieje podłączenie bezpośrednio po spartańsku Zaznaczę że wyświetlacz też działa pod 3v3 ale trochę gorzej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Rosiak Opublikowano 22 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2017 3 minuty temu, Gwynbleidd napisał: Dodam że i2c można podłączyć pod piny i2c na Raspberry oraz zasilanie 5V i tak to działa nic się nie dzieje ale optymalnie i bardziej bezpiecznie powinno być zasilanie 3v3 ew dać logic shifter od i2c. Wszystko dlatego że napięcie logiczne od Raspberry to 3v3 i i2c może rzucić czasem czymś większym jak jest podłączone do 5V ale jak mówie u mnie, ani u autora pluginu nic się złego nie dzieje podłączenie bezpośrednio po spartańsku Zaznaczę że wyświetlacz też działa pod 3v3 ale trochę gorzej. Ja mam od ciebie płytkę wiec bedę podłączał pod nią a tam jest już gotowe wyjście pod i2c tylko zostaje zainstalować plugin lcd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2017 Zgadza się ale tam teoretycznie coś takiego by się przydało https://www.banggood.com/Two-Channel-IIC-I2C-Logic-Level-Converter-Bi-Directional-Module-p-970227.html?p=R505191736629201506H https://www.aliexpress.com/item/1pcs-Logic-Level-Shifter-Bi-Directional-Four-way-two-way-logic-level-transformation-module/32619599294.html jak chce Ci się bawić Ja mam podłączone bezpośrednio pod te piny z płytki i działa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Rosiak Opublikowano 22 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2017 poskładam wszystko do kupy to dam znac co i jak. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Eselchen Opublikowano 23 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 Wiesz może jak podłączyć ekran dotykowy, który widać na załączonych inspiracjach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 23 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 To zależy chyba jaki ekran ale standardowo pod ten taki display port specjalny plus gpio do touchscreena. Chyba też są pod hdmi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
burymichu Opublikowano 23 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 Pięknie opisane Ja bym tylko doradził konstruktorom rozsądek w doborze przekaźników. Mechaniczne ciężko trafić powyżej 10A, a grzałki 2000 kW biorą coś około tego. Lepiej się zdecydować na przekaźnik półprzewodnikowy z radiatorem o odpowiednio wysokim amperażu. 220V to nie rurki z kremem Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 23 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 Mechaniczne się całkowicie nie nadają do sterowania grzaniem jeżeli chcemy używać PID, raz dwa się zużyją. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Rosiak Opublikowano 23 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 (edytowane) 20 godzin temu, quattro napisał: Wiesz może jak podłączyć ekran dotykowy, który widać na załączonych inspiracjach? 20 godzin temu, Gwynbleidd napisał: To zależy chyba jaki ekran ale standardowo pod ten taki display port specjalny plus gpio do touchscreena. Chyba też są pod hdmi Mnie jakiś czas temu wpadł w ręce takihttps://pl.aliexpress.com/item/Free-shipping-LCD-module-Pi-TFT-3-5-inch-320-480-Touchscreen-Display-Module-TFT-for/32233416126.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.f2siPC ekran i za cholerę nie wiem jak go zainstalować i podłączyć z plytka od Ciebie żeby to razem działało Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka Edytowane 23 Listopada 2017 przez Piotr Rosiak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 23 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 Tam masz rozpiskę na stornie, trzeba pewnie ręcznie podłączyć piny, ew są takie 2x20 porty z długimi drutami że możesz coś od góry jeszcze podłączyć ale pewnie jak polutowałeś już płytkę to będzie Ci to cięzko zmienić, chyba że da się przedłużyć jakoś te obecne i podpiąć normalnie ekran bezpośrednio. Tam dużo pinów jest niewykorzystanych z tego co widzę. Ew kabelki plus małe pinheady z drugiej storny, zapomniałem jak takie kabelki się nazywają ale to te standardowe od arduino czy raspberry. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Rosiak Opublikowano 23 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2017 Tam masz rozpiskę na stornie, trzeba pewnie ręcznie podłączyć piny, ew są takie 2x20 porty z długimi drutami że możesz coś od góry jeszcze podłączyć ale pewnie jak polutowałeś już płytkę to będzie Ci to cięzko zmienić, chyba że da się przedłużyć jakoś te obecne i podpiąć normalnie ekran bezpośrednio. Tam dużo pinów jest niewykorzystanych z tego co widzę. Ew kabelki plus małe pinheady z drugiej storny, zapomniałem jak takie kabelki się nazywają ale to te standardowe od arduino czy raspberry.Plytka jedt podlutowana z lutowaniem kabelkow nie będzie problemu. Próbowałem instalować z opisu ale duże nie działa pokombinuje jeszcze. Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Eselchen Opublikowano 24 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2017 18 godzin temu, Piotr Rosiak napisał: Plytka jedt podlutowana z lutowaniem kabelkow nie będzie problemu. Próbowałem instalować z opisu ale duże nie działa pokombinuje jeszcze. Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka Jak uda ci się podłączyć, to też zamawiam taki ekran Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Rosiak Opublikowano 24 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2017 Jak uda ci się podłączyć, to też zamawiam taki ekran Podłączyć się uda gożej z instalacją. Robiłem tak jak w opisie i nie chce działać.Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pabllo_Lodz Opublikowano 24 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2017 Ja dziś zakończyłem montaż termometrów i skalowania. I tu uwaga, termometry od Pamela (sondy) są g. warte w środku chińczyk którego raspberrypi nie widzi. Kupiłem w elektronicznym dallas ds18b20, polutowałem i działa jak należy. W niedzielę dopieszczenie czyli nałożenie pasty na ssr, dokręcenie i pierwsze ważenie na Grainfather z wykorzystaniem craftBeerpi3. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 25 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2017 Ja testuje pt100 i póki co dużo lepiej się sprawują niż ds18b20 jedynie przyszła mi taka sonda której nie moge użyć w garze. Szukam takiej na gwint m6 ale przyszło coś takiego że sonda nie jest przytwierdzona do gwintu/śruby. Tak jakby przez śrubę był otwór i w tym otworze czujnik i ta śruba lata swobodnie na tym czujniku, nie wiem po co jest coś takiego a nie na stałe... Ale jak przyjrze się uważniej to faktycznie na zdjęciach tak jest tej sondy i wszystkie co znalazłem mają tak samo. Może ktoś się spotkał z pt100 z gwintem m6 który można wkręcić do gara i nie będzie przepuszczał wody? Pamel to nie wiem jakie stosuje czujniki jak mają problemy to możliwe że chińskie, wiem że bolecki ma oryginalne dallasy na pewno. U mnie chińskie póki co działają ok przy wielu zastosowaniach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
burymichu Opublikowano 25 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2017 (edytowane) Dnia 23.11.2017 o 21:27, Gwynbleidd napisał: 2 godziny temu, Gwynbleidd napisał: Ja testuje pt100 i póki co dużo lepiej się sprawują niż ds18b20 jedynie przyszła mi taka sonda której nie moge użyć w garze. Szukam takiej na gwint m6 ale przyszło coś takiego że sonda nie jest przytwierdzona do gwintu/śruby. Tak jakby przez śrubę był otwór i w tym otworze czujnik i ta śruba lata swobodnie na tym czujniku, nie wiem po co jest coś takiego a nie na stałe... Ale jak przyjrze się uważniej to faktycznie na zdjęciach tak jest tej sondy i wszystkie co znalazłem mają tak samo. Może ktoś się spotkał z pt100 z gwintem m6 który można wkręcić do gara i nie będzie przepuszczał wody? Pamel to nie wiem jakie stosuje czujniki jak mają problemy to możliwe że chińskie, wiem że bolecki ma oryginalne dallasy na pewno. U mnie chińskie póki co działają ok przy wielu zastosowaniach. Takie coś? http://automatyka-tombit.pl/pl/automatyka-przemyslowa-czujniki/513-czujnik-pt100-temperature-control.html Edytowane 25 Listopada 2017 przez burymichu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gwynbleidd Opublikowano 25 Listopada 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2017 4 godziny temu, burymichu napisał: Takie coś? http://automatyka-tombit.pl/pl/automatyka-przemyslowa-czujniki/513-czujnik-pt100-temperature-control.html nie do końca, trochę krótsze musi być, tak max 3 cm bo idzie od spodu gara. Dodatkowo też nie wiem czy ta śruba tam nie jest ruchoma na całej długości sondy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się