Jump to content

Sterylność a kranik przy fermentatorze

Recommended Posts

Jestem tu początkujący ale dość dużo przeczytałem na forum między innymi o sterylności przy produkcji piwa i nie daje mi spokoju ten nieszczęsny kranik przy fermentatorze. Fermentujemy piwo i po kilku dniach chcemy sprawdzić poziom BLG. Najprościej upuścić trochę warki przez kranik w fermentatorze(przynajmniej ja tak robię). I właśnie ta resztka piwa, która w nim zostaje nie daje mi spokoju, że może skazić warkę. Niby go płuczę ale...Co wy na to?

I właśnie ta resztka piwa, która w nim zostaje nie daje mi spokoju, że może skazić warkę. Niby go płuczę ale...Co wy na to?

Ale jak ma zakazić? Przecież piwo i tak wypełnia część kranika od strony fermentatora a te 2 krople, które zostaną po drugiej stronie to chyba wyschną zanim zaczniesz zlewać. Tak czy inaczej jak zaczynam butelkować to pierwsze pół szklanki zlewam w kanał właśnie celem przepłukania kranika. Końcówkę kranika też na wszelki wypadek płucze w roztworze piro (choć nie wiem czy potrzebnie). Mam na koncie tylko 4 warki ale odpukać jeszcze żadna mi się nie zakaziła.

Edited by spokojny

Przelałem do fermentatora z kranikiem piwo do rozlewu. Miałem na drugi dzień kapslować po przyjściu z pracy i na 5 minut przed wyjściem do roboty, puściła uszczelka. Stosuje taki fermentator tylko do filtracji młóta.

Edited by AG1929

Mam podobne wątpliwości co Olos.

Afghan: wydaje mi się, że większe zagrożenie stanowi otwarcie fermentatora niż przepuszczenie brzeczki przez kranik.

Nawiasem mówiąc ostatnio zobaczyłem taki myk:

Jak się obróci kranik do góry i wleje środek dezynfekujący to ucieknie przez dziurkę

Wystarczy lekko obrócić kranik - znaleźć takie miejsce, żeby płyn nie uciekł.

Wtedy może mocniejszy płyn parę minut postać i przeczyścić.

Może oczywiste, ale sam na to nie wpadłem :-)

AG1929:

Ostatnio stosuję dwie uszczelki: od wewnątrz i zewnątrz.