Skocz do zawartości

HERMS - koszty budowy


andrzej.b

Rekomendowane odpowiedzi

Zacząłem powoli budowę swojego systemu HERMS. Mam 30 L z grzałkami 2x2kW kadź do grzania ciepłej wody do zacierania i wysładzania już gotową do działania. Ostatnio zakupiłem keg 30 L do przeróbki na kadź warzelną, czyli ostatni z elementów systemu. Na kadź zacierno filtracyjną planuję keg 50L.

Teraz zabiorę się za ten keg 30L grzany gazem. Jaki kranik (rozmiar) najlepiej zakupić, aby pasował do hopstoperów i nie było problemu z dobraniem ewentualnie przejściówki? 

Można wspawać jakąś gilzę, aby wcisnąć w nią termometr? Jest w ogóle sens montowania termometru elektronicznego do kadzi warzelnej, czy lepiej może zamontować zwykły termometr wpuszczony za pomocą drucika(zawieszony na rancie kega)?

Nie mam doświadczenia w obróbce stali nierdzewnej, dlatego chcę zakupić elementu i oddać do wmontowania.

Zamień miejscami te kegi - na warzelną daj 50L, a na zacierno-filtracyjną 30L. Montowanie termometru w kadzi warzelnej nie ma sensu. Tam interesuje nas przecież tylko stan wrzenia. Inaczej ma się sprawa z czujnikiem temperatury potrzebnym do sterownia mocą grzania. Ten jest przydatny, choć niekonieczny - bez sterowania zawsze możesz grzać pełną mocą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za podpowiedzi ;) Wszystko jest jeszcze ruchome i można pozamieniać. 

Przemyślałem sprawę i rzeczywiście to może być lepsze rozwiązanie, aby z tego kega 30 L zrobić zacierną.

 

Wcześniejsze moje rozumowanie wzięło się stąd, że zacierając piwa wysokoekstraktywne potrzebuję większej pojemności w kegu i, w momencie gdy odfiltruję młóto, zostaje mniej brzeczki do gotowania. 

 

Czy zawór kulowy nierdzewny 3/4 będzie dobrym rozwiązaniem do kadzi zacierno-filtracyjnej? Można nim w miarę dokładnie regulować przepływ brzeczki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwię się wam że chcecie mieć większą warzelną niż zacierną... Ja bym do warzelnej 30l zrobił właśnie 50l albo i większą zacierną i zrezygnował z wysładzania zupełnie - całą wodę od razu do zaciernej + filtracja.

Mając 30l kadź zacierną robimy tylko jakieś bardzo biedne piwa, przy porterach bałtyckich i risach nie wypełni się fermentorów... Czy może czegoś nie rozumiem?
Dla mnie możliwość sypnięcia 10kg ziarna w 40l wody to była by bajka gdybym miał potem 30l gotować.

 

A w 30l ile sypnę? 6kg w 25l? Co mi potem po 50l garnku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Mając 30l kadź zacierną robimy tylko jakieś bardzo biedne piwa, przy porterach bałtyckich i risach nie wypełni się fermentorów

no ja mam zacierną 49l ( cooler, prostokątny  ) , warzelną ~29 i ... przy lekkich piwach ( a takich ilościowo warze więcej )  złoże jest płytkie i filtracja może nie wolniejsza ale znacznie ostrożniej trzeba podchodzić do filtracji i wysładzania.

 

Uważam że mam zbyt dużą dysproporcję między wielkością zaciernej i warzelnej 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Jaki kranik (rozmiar) najlepiej zakupić, aby pasował do hopstoperów i nie było problemu z dobraniem ewentualnie przejściówki? 

Można wspawać jakąś gilzę, aby wcisnąć w nią termometr? 

 

Co do kraniku rodzaju nie wiem jaki do hotstoperów bedzie pasował a co do rozmiarów to szczerze do przepływu samej brzęczki bez młóta polecam o średnicy 1/2`. sam nie pamiętam ale chyba mam 2- częściowe i spokojnie przepływa nawet muszę czasami przymykać przepływ.

mam coś takiego https://goo.gl/dL0ggA

ale obecnie kupiłbym taki https://goo.gl/mcAjY4 z racji że można tri clampa podłączać 

albo takiego https://goo.gl/hXJZN0

sprzedawców nie polecam nie odradzam ja wybierałem  te najtańsze z racjonalną wysyłką czy to z PL czy zza wody .

Pozdrawiam serdecznie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakupię więc ten zaworek z Destylandii. Jak będę miał wątpliwości, to zadam pytanie bez wahania ;)

 

Co do kolejności kegów to jeszcze to przemyślę, bo chyba jednak ten układ: 30 L do podgrzewania wody - 50 L zacierno-filtracyjna - 30 L gotowanie, wydaje mi się rozsądne. Mam trochę czasu do realizacji projektu, więc muszę porozpisywać to sobie. Lubię robić piwa typu RIS, Porter imperialny, a kiedy robię piwa innego rodzaju to raczej mniejsze ilości, bo i spożycie mam niezbyt duże ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Z 6kg słodu wyciagasz 45l 12 blg? Gratulacje wydajność.

czy to jest takie dziwne :naughty:

 

z 8kg przy dobrej jakości słodzie i bardzo wydajnym zacieraniu, da się tyle wyciągnąć 45l i 12blg; zaś jak ty wyciągasz to z 6kg - to daj znać gdzie kupujesz słód z ekstraktywnością powyżej 90% i jak na tym słodzie wyciągasz wydajność powyżej 90%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Cześć,

miałem robić kadź zacierną oraz warzelną, ale chyba zdecydowałem się na HERMS.

 

Mam kega 50L DIN, myślałem, żeby dokupić jeszcze jednego 50L. Mam delikatny problem z wyborem gara na kadź warzelną. Patrząc po cenach garnków, myślałem wybrać keg 100l za 330 zł. Trochę boję się, że przy mniejszych 20L warkach nie przykryję grzałek. Niestety kegów 70L lub podobnych, ew. garnków w rozsądnej cenie nie widziałem.

 

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia, pisaliście o FD do kadzi zaciernej. Niestety kupiłem w ciemno wcześniej FD od użytkownika z forum (@sprawek) o takich wymiarach: otwory 0,75x20 co 20x6,5mm. Czy nie będę miał problemów z przepływem i filtracją? Nada się to FD do HERMSa?

 

Czy próbował ktoś zastosować rurkę karbonową jako spiralę przez którą płynie brzeczka w HLT?

 

Swoją drogą, jak macie gary np. 50L to nie ma problemów z uwarzeniem małej 20L warki?

Edytowane przez adamek35
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.09.2017 o 21:43, adamek35 napisał:

Swoją drogą, jak macie gary np. 50L to nie ma problemów z uwarzeniem małej 20L warki?

Jak grzałki zamocujesz odpowiednio nisko to da radę. Ja mam gar 50l i muszę zalewać go na początku 20l wody (na 6 kg słodów), żeby grzałki przykryło.

Edytowane przez quattro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Dnia 22.09.2017 o 09:59, quattro napisał:

Jak grzałki zamocujesz odpowiednio nisko to da radę. Ja mam gar 50l i muszę zalewać go na początku 20l wody (na 6 kg słodów), żeby grzałki przykryło.

Grzałki to jedno a pomiar temperatury to druga sprawa, aby można było odpowiednio sterować pracą grzałki. Sonda musi być po prostu zanurzona przy 20 litrach. Obie rzeczy muszą być odpowiednio nisko zainstalowane. Warto o tym pamiętać planując rozmieszczenie tych elementów w garze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłem się zastanawiać i jeżeli autor chce robić 20 l warki w garnku 50 l, to początkowa ilość wody, która wynosi jakieś 14 l nie wystarczy do przykrycia grzałek. Czemu? Woda będzie  gdzieś na wysokości 11 cm, a same grzałki (od sprawka) maja wysokość 9,5 cm, a wiadomo że musza one być zamontowane w pewnej odległości od dna.

Edytowane przez quattro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy pamiętać, że będzie też potrzebna woda do wysładzania. Zatem przy 20litrowej warce to spokojnie trzeba grzać ok 25litrów czyli połowę garnka (14 litrów na zacieranie i ok 10 litrów na wysładzanie). Poza tym to może nawet i więcej bo w HERMSie trzeba przecież mieć zalaną w pełni wężownicę w HLT, tak aby pełniła swoją funkcję (wymiennik ciepła woda/brzeczka). Przecież pod koniec zacierania trzeba podgrzać zacier do ok 75C a cała idea HERMSa przecież polega na pośrednim grzaniu brzeczki poprzez wężownicę w HLT. Dla wyjaśnienia przydatny link: http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=28112

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam

Odkupiłem od kolegi z forum część jego starego herms-a ( kegi 50 L) i mam kilka pytań:

1. Mam płytowy wymiennik ciepła i tak pomyślałem, że może by go użyć, zamiast wężownicy - ma ktoś może jakieś doświadczenia w tej materii?

2. Jeżeli wymiennik nie podejdzie, to czy jest problem z myciem/dezynfekcją rurki KO karbowanej ?

3. Jak to w końcu jest z tymi pompami? Musi być IWAKI, czy taka od pralki/zmywarki wystarczy? Pytam, bo jedni piszą, że koniecznie coś na kształt IWAKI czy tej amerykańskiej, a w galeriach użytkowników ludzie mają zwykłe pompki od pralki ...

4. Jak to jest z grzałkami: do gotowania brzeczki musi być ta wygięta z wątku o grzałkach? Czy może ktoś gotuje zwykłymi nierdzewnymi i mu się nie przypala? Poza tym w HLT muszą być 2 grzałki czy może 1 ale za to 4 kW wystarczy?

5. Camlock-i z polipropylenu zbrojonego - jakieś doświadczenia?

6. Elektrozawory, jeżeli tak to jakie?

Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.10.2017 o 19:43, brzus napisał:

Witam

Odkupiłem od kolegi z forum część jego starego herms-a ( kegi 50 L) i mam kilka pytań:

1. Mam płytowy wymiennik ciepła i tak pomyślałem, że może by go użyć, zamiast wężownicy - ma ktoś może jakieś doświadczenia w tej materii?

2. Jeżeli wymiennik nie podejdzie, to czy jest problem z myciem/dezynfekcją rurki KO karbowanej ?

3. Jak to w końcu jest z tymi pompami? Musi być IWAKI, czy taka od pralki/zmywarki wystarczy? Pytam, bo jedni piszą, że koniecznie coś na kształt IWAKI czy tej amerykańskiej, a w galeriach użytkowników ludzie mają zwykłe pompki od pralki ...

4. Jak to jest z grzałkami: do gotowania brzeczki musi być ta wygięta z wątku o grzałkach? Czy może ktoś gotuje zwykłymi nierdzewnymi i mu się nie przypala? Poza tym w HLT muszą być 2 grzałki czy może 1 ale za to 4 kW wystarczy?

5. Camlock-i z polipropylenu zbrojonego - jakieś doświadczenia?

6. Elektrozawory, jeżeli tak to jakie?

Z góry dzięki.

Witam,

1. Ja używam chłodnicy zanurzeniowej póki co i jest ok. po prostu taką wcześniej miałem. Z tego co wiem, to przy wymienniku płytowym musisz dobrze filtrować chmieliny. Używać jakiegoś hop spidera. No i pompa powinna być porządna (odpowiednio wysokie ciśnienie na tłoczeniu) aby mogła przepchać brzeczkę przez wymiennik. Ja osobiście bym skłanial się do wymiennika rura w rurze w kształcie takiej spirali. Może kiedyś sobie coś takiego sprawię. Na razie nie jest to priorytetem :)

2. Co do rurki karbowanej to nie wiem, gdyż nie używam. W każdym razie należy pamiętać o czyszczeniu. Dobrze że na to zwróciłeś uwagę.

3. Osobiści używam Chugger (amerykańska) i nie mam zadnych problemów. Jeżeli nie masz takiej możliwości, to ja bym zwrócił uwagę na temperaturę tłoczonej cieczy (musi być co najmniej do 100stC), uszczelnienia (też z uwagi na temperaturę) oraz ogólnie możliwość wykorzystania na cele "spożywcze".

4. Ja mam zwykłe grzałki proste nierdzewne kupione w destylandii w Krakowie i nie mam żadnych problemów. W HLT mam 3x2kW i udaje mi się podgrzać wodę do ok. 75stC w jakieś 30-40 minut (gar 50L zalany wodą w 90%). Wcześniej miałem 2x1.5kW i niestety trwało to zbyt długo. W kotle warzelnym mam 2x2kW i nie jest źle, gdyż tylko muszę podgrzać brzeczkę z ok 75stC do zagotowania. Na pewno nic mi się nie przypala. Moze kiedyś zmienię na 3x2kW. Ogólnie problem przypalania nie powinien w HERMSie występować, bo zacier nie ma bezpośredniego kontaktu z grzałką. W zaciernej kadzi nie ma żadnych grzałek. Grzejemy pośrednio przez HLT.

5. Używam Camlocków nierdzewnych i są świetne. Zarówno w użyciu jak i czyszczeniu.

6. Aż tak daleko nie zaszedłem. Może kiedyś. Zawory na pewno muszą być z nierdzewki. Reszta materiałów odpada. W zasadzie to wszystko powinno być z nierdzewki.Tylko węże z grubego silikonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Ciekawy gar z wbudowaną chłodnicą. Można z niego zrobić taki kombinowany HERMS z pominięciem jednego nierdzewnego naczynia. W nim gotować wodę do wysładzania i nią ogrzewać brzeczkę w tej rurce, potem przepompowac wodę do HLT, przepiąć zaworami wyjście z MLT do wnętrza tego gara a chłodnicę przepiąć pod źródło zimnej wody.

 

"Ścianka o grubości 1 mm" to bardzo miła rzecz, ale może w aukcji jest jest tylko część zdania i w garze jest "Ścianka tłoczona z blachy o grubości 1 mm".

 

Jakie chłodnice u Was pracują? U mnie jest 14m rury 10x1 i taka schładza 25l warkę typowo w 20 minut przy wodzie 20°C. Tutaj jest 6m rurki 8x1. Niby stosunek powierzchni do objętości w cieńszej rurce lepszy, ale ciut mało tej rurki.

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, c64club napisał:

Ciekawy gar z wbudowaną chłodnicą. Można z niego zrobić taki kombinowany HERMS z pominięciem jednego nierdzewnego naczynia. W nim gotować wodę do wysładzania i nią ogrzewać brzeczkę w tej rurce, potem przepompowac wodę do HLT, przepiąć zaworami wyjście z MLT do wnętrza tego gara a chłodnicę przepiąć pod źródło zimnej wody.

 

"Ścianka o grubości 1 mm" to bardzo miła rzecz, ale może w aukcji jest jest tylko część zdania i w garze jest "Ścianka tłoczona z blachy o grubości 1 mm".

 

Jakie chłodnice u Was pracują? U mnie jest 14m rury 10x1 i taka schładza 25l warkę typowo w 20 minut przy wodzie 20°C. Tutaj jest 6m rurki 8x1. Niby stosunek powierzchni do objętości w cieńszej rurce lepszy, ale ciut mało tej rurki.

A jakie garnki na herms-a polecasz? Stoję orzed wyborem czy robić herms-a czy kadź zacierno-warzelną? wybicie min 50l ale celuję nawet w 100l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem na tyle bezczelny żeby "polecać" coś nie mając doświadczenia w budowie HERMSów. Czytam sporo i odfiltrowuję treści od tych, którzy wyraźnie nie mają pojęcia o czym piszą ale "polecają". Obejrzawszy ileś konstrukcji danego typu jestem zwykle w stanie stwierdzić, że pewne rozwiązania mogą sprawiać problemy albo wręcz odwrotnie - budować w ciemno według nieco innego pomysłu i to się sprawdza, zawsze pracuję w ten sposób i tak ogarniam nową dziedzinę. Ten garnek nie jest zły, chętnie bym sobie taki wstawił do swojego systemu. Po prostu jeśli nie ma odpowiednio grubych ścianek, to niewspawanymi zaworami łatwo go będzie uszkodzić. W nowym garze tłoczonym z blachy, masz kołnierz z blachy >1mm, który na wywinięciu (usztywnieniu) przechodzi w cienką jak folia ściankę. Przy dużej średnicy (dużej w stosunku do grubości) ścianka takiego gara jest bardziej płaskim kawałkiem blaszki niż walcem. O ile wspawanie się mufą w taką ściankę nie jest łatwe, to pozostawienie tego bez spawania może spowodować powyginanie się brzegów otworu przy byle nacisku na osprzet. Wspawany króciec czy mufa momentalnie przywraca sztywność w danym miejscu, nawet jeśli się odrobinę odkształci.

 

Osobiście kupiłem najtańszy gar 50l za 350 złotych niemieckobrzmiącej marki Edenberg i nie narzekam, tyle że dokładnie wiedziałem, jaki będzie w nim problem z osadzaniem mufy. Dlatego mufę spustową wspawałem, a chłodnicę mam wrzucaną do gara od góry.

 

Jak masz miejsce to rób sobie pełnego HERMS-a. To kwestia skali. W domu bez pomp tłoczących zacier itd, układ typowy dla browaru (zacierno-warzelna z osobną filtracyjną) tylko wprowadzi kupę roboty przy przelewaniu, a na HERMS uzyskuje się niezłe wyniki. Potem całość rośnie i przy dużych wybiciach recyrkulacyjne systemy się nie sprawdzają, już to przećwiczono.100l to chyba rozsądna granica dla HERMS, przynajmniej ja bym w to szedł. Bo wciąż nie masz pomp do zacieru (tylko do brzeczki), przelewanie pół hekto gorącego zacieru chochlą to niby mało, ale może przestać byc zabawne jak dojdziesz do dna i będziesz się musiał nagimnastykować żeby wszystko powybierać, ściany kadzi gorące, rozrzedzić nie możesz żeby spuścić do filtracyjnej bo popsujesz wydajność. Rozrzedzić zimną wodą tym bardziej nie możesz. Kosz zacierny przy Twoim wybiciu wymaga już małego dźwigu/wciągarki (szkoda kręgosłupa). A wciąż filtracyjna za mała żeby do niej wejśc w kaloszach i posprzątać, tak jak byś to robił przy 10hl. W zacierno-filtracyjnej (HERMS/RIMS) tak samo czekasz na ułożenie się młóta przed wysładzaniem, tyle że wybieranie jego resztek uskuteczniasz już wystudzonych, w trakcie warzenia. Możesz też kadź przechylić (piwolab ostatnio pokazywał fajną ramę z kołyską) i spokojnie pracować.

 

U mnie wybór był prosty - wybicie max 20-parę litrów i chęć pobawienia się różnymi rozwiązaniami z recyrkulacją, nawet przebudowa części browaru co trzy warki bo coś wpadnie do łba :)

 

Zobacz jeszcze ten temat:

Akurat wczoraj rozmawialiśmy o łożyskowaniu mieszadła i jego wpływie na silnik, a tu masz fajne rozwiązanie łożyskowania.

Edytowane przez c64club
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.