huhur Opublikowano 20 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2016 (edytowane) Hej, piszę jako że jestem totalnym amatorem, niedawno zakupiłem starter z brewkitem i zacząłem warzyć pierwsze piwko. Brewkit Finladnia Lager Premium, na mieszance glukozy, drożdże suche po rehydratacji (dodałem inne, zakupione Safale K-97, z przeznaczeniem szczegółnym do Witbiera- nie wiem czy to nie był błąd). Piwko uwarzyłem, odstawiłem, drożdże dodałem do brzeczki w temp. 22* i czekałem aż zaczną działać (czwratek 22:00) . Zaczęły już po ok. 8h (piątek 6:00). Tak działały przez około jeden dzień. Po czym ustały (sobota ok. 9:00). Piwko leży w cieniu w temp. pokojowej 23* - podczas bulgotania urosło do 24*. Popełniłem błąd amatora i nie zmierzyłem początkowego Blg, zmierzone dzisiaj wskazuje 1,10. Żadne to odniesienie ale chociaż jest jakaś wartość. Natomiast piwko spróbowałem (to co odlałem do pomiaru) i jest mocno drożdżowe (posmak i zapach), mętne (to chyba od K-97). Pytanie: Czy mam rozumieć że burzliwa się już skończyła? Czy mam trzymać to przez ok. 7 dni przynajmniej czy rozlać to od razu do butelek? Czy przy dłuższym trzymaniu piwko zrobi się klarowniejsze? Do refermentacji chcę dodać ok. 4g cukru do butelki. Sorry za serię pytań, wiem że na forum ludzie pisali że mieli podobnie, podobnie, ale nie tak samo. Edytowane 20 Listopada 2016 przez huhur Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gawon Opublikowano 20 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2016 zostaw to niech stoi, ja piszesz że czuć drożdże i mętne to niech się klaruje, a później będziesz miał osadu 5mm w butelkach drożdże dałeś do brzeczki jak miała 22C podniosło się pewnie gdzieś do 25 to nie ma co się dziwić, a producent zaleca 15-20C czym sprawdzałeś blg że wyszło 1,1? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 20 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2016 (edytowane) drożdże dałeś do brzeczki jak miała 22C podniosło się pewnie gdzieś do 25 to nie ma co się dziwić temp podniosła się do 24*, na opakowaniu jest przedział od 12* do 25*, idealnie zalecają 15-20*. czym sprawdzałeś blg że wyszło 1,1? zwykłym ballingometrem to ile ma to jeszcze odstać? w czwartek będzie 7 dni Edytowane 20 Listopada 2016 przez huhur Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gawon Opublikowano 20 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2016 zostaw z12-14 że by w sumie postało, niech się klaruje w wiadrze a nie w butelkach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ko_cur Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 drożdże dałeś do brzeczki jak miała 22C podniosło się pewnie gdzieś do 25 to nie ma co się dziwić temp podniosła się do 24*, na opakowaniu jest przedział od 12* do 25*, idealnie zalecają 15-20*. czym sprawdzałeś blg że wyszło 1,1? zwykłym ballingometrem Odpowiedź masz w załączniku (plik autorstwa użytkownika ponury fermentaThor) Bulkator 1.1.pdf Enethion 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dirk gently Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 niedawno zakupiłem starter z brewkitem i zacząłem warzyć pierwsze piwko. Brewkit Finladnia Lager Premium, na mieszance glukozy, drożdże suche po rehydratacji (dodałem inne, zakupione Safale K-97, z przeznaczeniem szczegółnym do Witbiera- nie wiem czy to nie był błąd). Tak, był to błąd, to nie są odpowiednie drożdże do tego piwa. huhur 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 (edytowane) Przytrzymam je do przyszłego czwartku, czyli 14dni rozleje do butelek. Mam nadzieję że mętność trochę zniknie i nie będzie takiego aromatu,az takiego aromatu drożdży. Za tabelkę dziękuję ale nie wiedziałem czy się nią sugerować bo przy brewkitach niektórzy mówią że tydzień to max na fermentację. Edytowane 21 Listopada 2016 przez huhur Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Tak, był to błąd, to nie są odpowiednie drożdże do tego piwa. Czy to oznacza że piwo nie wyjdzie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Skajo Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Tak, był to błąd, to nie są odpowiednie drożdże do tego piwa.Czy to oznacza że piwo nie wyjdzie? Wyjdzie, dziwne ale wyjdzie. Czy dobre to sam określisz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Wyjdzie, dziwne ale wyjdzie. Czy dobre to sam określisz. Wczoraj jak próbowałem to prócz tego aromatu to w smaku jakby troche pszeniczniak to miał być, lekki, zmętniony, o dziwo lekko nagazowany... Zobaczymy co będzie po 12 dniach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dirk gently Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 w smaku jakby troche pszeniczniak to miał być, lekki, zmętniony To są właśnie konsekwencje użycia drożdży do wita. niektórzy mówią że tydzień to max na fermentację. Nie słuchaj ludzi, którzy tak mówią. Fermentacja trwa tak długo aż się skończy. Czasem to jest 3 dni a czasem miesiąc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Czasem to jest 3 dni a czasem miesiąc. W takim razie po czym poznać koniec jak blg mi blisko 1* wyszło? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Enethion Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 (edytowane) Brewkit Finladnia Lager Premium, na mieszance glukozy, drożdże suche po rehydratacji (dodałem inne, zakupione Safale K-97, z przeznaczeniem szczegółnym do Witbiera- nie wiem czy to nie był błąd). Pogrubiłem specjalnie odpowiednie miejsca. Ale - piwo górnej fermentacji Lager - piwo dolnej fermentacji Z sucharów od Fermentis powinieneś był się zainteresować Saflagerami Inna sprawa, że (jeśli dobrze pamiętam) Finlandia dodaje do nich górniaki, żeby osoby mające styczność z warzeniem pierwszy raz mogły zrobić w miarę smaczne piwo bez fermentacji w temp. lagerowych. Popełniłem błąd amatora i nie zmierzyłem początkowego Blg, zmierzone dzisiaj wskazuje 1,10. Ale to na pewno Blg, czy może jednak SG? Blg liczymy od 0 w górę (a czasem w dół), a SG od 1.000 w górę po tysięcznych (gdzie 1.000 to gęstość wody) Jak SG, to jeszcze dużo pracy przed drożdżami (i w zasadzie tak bym obstawiał). Z tego co pamiętam spławik w zestawie z BA (sam posiadam) ma 3 skale. SG, % alko i Blg. EDIT: W takim razie po czym poznać koniec jak blg mi blisko 1* wyszło? Spójrz na ballingometr i upewnij się, z której skali odczytałeś gęstość. Edytowane 21 Listopada 2016 przez Enethion Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Jak tylko wrócę z roboty to zerkne. Może rzeczywiście źle odczytałem. Co do drożdży to wiem że dodają górnej fermentacji i to jakieś no name'y. Myślałem że k-97 będą lepsze. To się okaże Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Enethion Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Myślałem że k-97 będą lepsze. To się okaże Właśnie W zasadzie, nie jest powiedziane, że piwo ostatecznie nie będzie lepsze. Wiadomo tylko, że będzie inne ^_^ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dirk gently Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Wiadomo, że nawet nie będzie stało koło lagera. Jakiekolwiek czyste drożdże ejlowe byłyby lepsze (w odpowiedniej dla siebie temperaturze, nie w 24 stopniach) a akurat drożdże belgijskie to chyba najmniej odpowiedni szczep Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
redlum Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 (edytowane) Optymalna temperatura jak sam napisałeś to 15-20C ale nie temperatura otoczenia ale temperatura fermentacji. A ta jest wyższa o parę stopni od temperatury otoczenia. Edytowane 21 Listopada 2016 przez redlum Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 W takim razie po czym poznać koniec jak blg mi blisko 1* wyszło? Spójrz na ballingometr i upewnij się, z której skali odczytałeś gęstość. rzeczywiście źle odczytałem, był to odczyt sp.gr., co do blg to wychodzi wg pomiaru 2-2,5* Optymalna temperatura jak sam napisałeś to 15-20C ale nie temperatura otoczenia ale temperatura fermentacji. A ta jest wyższa o parę stopni od temperatury otoczenia. w warunkach mieszkaniowych bez chłodzenia nie zejdę poniżej 22*. Macie jakieś sprawdzone sposoby tak na przyszłość? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dirk gently Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Piwnica lub skrzynka chłodnicza. O tej ostatniej jest dużo na forum. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hary86 Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 Skrzynka ze styropianu to obowiązkowa pozycja jeśli mieszkasz w bloku i nie chcesz się jeszcze bawić w dodatkową lodówkę do fermentacji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gawon Opublikowano 21 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2016 drożdże które dodają do zestawu to pewnie jakieś hybrydy najgorsze jak się nie ma za bardzo pojęcia i doświadczenia i na siłę próbuję się eksperymentować, pewnie w tym wszystkim było by lepiej jak byś dodał drożdże z zestawu na drugi raz poszukaj i czytaj albo nawet wcześniej dopytaj jak coś ci wpadnie do głowy dodawanie do brewkita glukozy też mu nie pomogło, było dać już zwykłego cukru taniej przynajmniej by było Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Enethion Opublikowano 22 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2016 (edytowane) dodawanie do brewkita glukozy też mu nie pomogło, było dać już zwykłego cukru taniej przynajmniej by byłoZ tego co zrozumiałem dodał "polepszacza" do brewkitów ("mieszanki glukozy"), wtedy nie jest to takie straszne. Ale może, to ja źle rozumiem Wysłane z Rivendell przy użyciu Palantíru Edytowane 22 Listopada 2016 przez Enethion Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 22 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2016 (edytowane) Z tego co zrozumiałem dodał "polepszacza" do brewkitów ("mieszanki glulozy"), wtedy nie jest to takie straszne. Ale może, to ja źle rozumiem Tak, poszła do tego paczka Ba Brewkit Plus 1kg Edytowane 22 Listopada 2016 przez huhur Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huhur Opublikowano 22 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2016 najgorsze jak się nie ma za bardzo pojęcia i doświadczenia i na siłę próbuję się eksperymentować, pewnie w tym wszystkim było by lepiej jak byś dodał drożdże z zestawu pewnie tak, masz rację, będę wiedział na przyszłość, błąd to serio wybranie pierwszych lepszych drożdży byle nie tych 'hybryd' na drugi raz poszukaj i czytaj albo nawet wcześniej dopytaj jak coś ci wpadnie do głowy jeśli to nie wyjdzie (będę musiał coś zrobić z blisko 40 butelkami tego 'trunku') to raz jeszcze spróbuję z brewkit'em, ale to doczytam ew. co z czym i jak dodawanie do brewkita glukozy też mu nie pomogło, było dać już zwykłego cukru taniej przynajmniej by było jak napisałem wyżej, było to BA brewkit Plus 1kg; refermentacja będzie na cukrze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dudi Opublikowano 22 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2016 kolego to była moja pierwsza warka z tego zestawu co ty masz, ja osobiście popełniłem trochę błędów i mi nie wyszła ale tobie życzę pokory i cierpliwości której mi zabrakło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi