prowokator Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Cześć, Jestem właśnie w trakcie oczekiwania na mój nowy kocioł (110l), stwierdziłem, że fermentacja warek w osobnych pojemnikach fermentacyjnych (dzielenie warki na 4 plastikowe fermentatory) będzie bardzo uciążliwa. Postawiłem na fermentatory stożkowe z KO. Stworzyłem prymitywne modele 3D żeby zobrazować wymiary i obliczyć objętości. Mała legenda: - Czerwone walce to zawory - Żółty termometr - w kolorze szarym KO Moje warki z nowego kotła będą miały około 80 litrów, pojemność takich fermentatorów będzie wynosiła około 91 litrów. Nie będzie za mało? Arkusz blachy ma rozmiar 1250 x 2500, z jednego arkusza uda się zrobić 4 walce. Liczyłem tak aby mieć jak najmniej straty na materiale. Rodzi mi się jednak pytanie na temat rozmiarów zaworów, jaki zawór do spuszczania drożdży, jaki do rozlewu piwa? Na jakiej wysokości dać ten drugi? Finalnie rozlew piwa nie odbywa się przez ten dolny zawór? Koszt takiego fermentatora wyniesie między 500 a 600 zł, może ktoś będzie zainteresowany na taki? Materiały kupiłem na 4 sztuki, ale 4 nie potrzebuję i chętnie odsprzedam w kosztach produkcji. BTW. W Browamatorze fermentator KO 100 litrów kosztuje 1700 zł zibi666 and anteks 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BretBeermann Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 You might consider making it so your valve is high enough to empty straight into the keg of your choosing. Marcin_K 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob7320 Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Koszt takiego fermentatora wyniesie między 500 a 600 zł Kolega liczy chyba koszt wykonania samych walcy ? Do tago dojdzie jeszcze stożek i górne zamknięcie ,a z jednego arkusza to chyba 4 kpl nie wytniesz. Do tego dochodzi zwinięcie na walcach i spawanie ( chyba że sam to zrobisz ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
prowokator Posted January 9, 2017 Author Share Posted January 9, 2017 Walce jeden arkusz, stożki 2gi. I jeszcze zamknięcia, które nie bardzo wiem jak rozwiązać. Sama blacha KO to będzie koszt około 1000 - 1200 zł, zależy jak uda się ograniczyć straty blachy. + Do tego profile na nogi, zawory KO. Liczę koszta materiału w granicach 400 zł + koszta spawania.Jakiś pomysł jak rozwiązać temat zamknięcia? Jakaś guma uszczelniająca? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chemiczny Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Może coś na wzór dekla dokręcanego śrubami skrzydełkowymi. Uszczelka z teflonu np. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Girus Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Bylbym zainteresowany jedna sztuka. Na Dole do spuszczania drozdzy 2" zawor dwuczesciowy(wiele wiekszy przeplyw od jednoczesciowego) a na gorze do spuszczania piwa 1" wystarczy. Odleglosc gornego zaworu od dna fermentora 10cm max. Pamietaj, ze przy piwach gornych fermentacji musisz przyjac okolo 20% zapasu na piane wiec takie bezpieczny nastaw moim zdaniem bedzie rzedu 70l w zaleznosci od gatunku piwa Przewidzialbym jeszcze na gorze glowice do stacji mycia CIP i przystosowal fermentor do sztucznego gazowania piwa. W solidzie lub innym podobnym programie inzynierskim mozesz zrobic wizualizacje i sprawdzic jaka grubosc blachy ew. dodatkowe przetloczenia beda potrzebne. Im mniej katow prostych w fermentorze tym lepiej wiec dobrze zrobic wyoblona gore i pamietaj o spawach spozywczych bo o ile przy kadzi zaciernej czy warzelnej to jeszcze nie jest az tak wazne to przy fermentorze juz tak... temat zamkniecia fermentora najlepiej zalatwic uzywajac klapy podobnej jak w linku https://www.alibaba.com/product-detail/Sanitary-Manways-BLS-_1794072685.html?spm=a2700.7724838.0.0.lBX9qi Link to comment Share on other sites More sharing options...
prowokator Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 I właśnie teraz z małego prostego projektu, robi nam się coś bardziej konkretnego. Koszt takiej klapy, podnosi koszt fermentatora o co najmniej 300 zł, a nie ukrywam, że idziemy tutaj budżetowo. Na spawaniu się nie znam, więc co masz na myśli pisząc "spawy spożywcze"? Z tego co się orientuje będzie to spawane TIG'iem. Pokrywa raczej będzie zapinana na zatrzaski typu "kandahar" szukam właśnie jakiś w rozsądnej cenie, bo aktualnie to wygląda tak, że te zatrzaski będą droższe od materiału na walec i stożek Jakiś konkretny gatunek stali KO polecacie? Do tej pory brałem pod uwagę AISI 304. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiwoLab Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 ... Na spawaniu się nie znam, więc co masz na myśli pisząc "spawy spożywcze" ... Chodzi o uzyskanie spoiny o odpowiednich własnościach wytrzymałościowych oraz, co jest szczególnie istotne, uzyskanie spoiny o odpowiedniej estetyce i higienie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prowokator Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 Już się wystraszyłem, że muszę szukać kogoś co spożywkę spawa... uzyskanie spoiny o odpowiedniej estetyce i higienie. To akurat będziemy mogli określić jak dostanę swój kocioł zacierno-warzelny, bo będzie spod ręki tego samego spawacza. Ale generalnie gość jest dobry, bo ostatnio spawał mi balustradę. Elektrodą położył taki spaw, co połowa pseudo spawaczy nie dała by rady MIG'iem Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiwoLab Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 ... Pokrywa raczej będzie zapinana na zatrzaski typu "kandahar" szukam właśnie jakiś w rozsądnej cenie, bo aktualnie to wygląda tak, że te zatrzaski będą droższe od materiału na walec i stożek ... Szybkie wyszukiwanie: https://bejmet-nierdzewne.pl/pl/p/Zatrzask-nierdzewny-A2-8053-C/1879 https://www.aliexpress.com/item/115A-Toggle-Latch-Stainless-Steel-Spring-Loaded-Toggle-Case-Box-Chest-Trunk-Latch-Catch-Clamp-Clip/32319258617.html?spm=2114.30010308.3.36.oVg5SK&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10065_10068_10000009_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10062_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10077_10000012_10103_10073_10102_10000015_10096_10052_10053_10107_10050_10106_10051,searchweb201603_9,afswitch_4_afChannel,single_sort_0_default&btsid=a669cf49-b9f4-4c84-ab36-5aa19e58d844 prowokator 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tadzik Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 @Girus po co przy tak małym tanku zawór 2''? Przy 5hl 1'' spokojnie wystarczy. Analogicznie do odbioru piwa 3/4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kòpôcz Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Ostatnio w galerii przeglądałem: http://www.piwo.org/gallery/member/4191-pitervader/ http://www.piwo.org/gallery/member/10063-spawacz/ Jest z czyjego doświadczenia czerpać. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiwoLab Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 @Girus po co przy tak małym tanku zawór 2''? Przy 5hl 1'' spokojnie wystarczy. Analogicznie do odbioru piwa 3/4. Przy tak małym tanku nie ma takiego dużego słupa cieczy i występuje problem z odbiorem gęstwy. Dlatego 2 cale będzie dobrym rozwiązaniem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chemiczny Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Na czym ten problem ma polegać ? Gęstwa długo spływa ? czy nie spływa w całości ? Wydaje mi się, że jeżeli lej jest pod odpowiednim kątem to nie powinno być problemów nawet przy zaworze 1" Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob7320 Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Chodzi o uzyskanie spoiny o odpowiednich własnościach wytrzymałościowych oraz, co jest szczególnie istotne, uzyskanie spoiny o odpowiedniej estetyce i higienie. Chodzi bardziej o to iż po spawaniu nie może być żadnych karbów , rys i innych takich historii . ,aby nie było potencjalnych miejsc , zakamarków do zasiedlenia się bakterii . Spoina powinna być zeszlifowana i miejsce wypolerowane ( a wtedy będzie estetycznie i higienicznie ) . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr2 Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Wydaje mi się, że jeżeli lej jest pod odpowiednim kątem to nie powinno być problemów nawet przy zaworze 1" Obstawiam, że Ci się tylko wydaje Link to comment Share on other sites More sharing options...
anteks Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Bylbym zainteresowany jedna sztuka. Na Dole do spuszczania drozdzy 2" zawor dwuczesciowy(wiele wiekszy przeplyw od jednoczesciowego) a na gorze do spuszczania piwa 1" wystarczy. Odleglosc gornego zaworu od dna fermentora 10cm max. Pamietaj, ze przy piwach gornych fermentacji musisz przyjac okolo 20% zapasu na piane wiec takie bezpieczny nastaw moim zdaniem bedzie rzedu 70l w zaleznosci od gatunku piwa Przewidzialbym jeszcze na gorze glowice do stacji mycia CIP i przystosowal fermentor do sztucznego gazowania piwa. W solidzie lub innym podobnym programie inzynierskim mozesz zrobic wizualizacje i sprawdzic jaka grubosc blachy ew. dodatkowe przetloczenia beda potrzebne. Im mniej katow prostych w fermentorze tym lepiej wiec dobrze zrobic wyoblona gore i pamietaj o spawach spozywczych bo o ile przy kadzi zaciernej czy warzelnej to jeszcze nie jest az tak wazne to przy fermentorze juz tak... temat zamkniecia fermentora najlepiej zalatwic uzywajac klapy podobnej jak w linku https://www.alibaba.com/product-detail/Sanitary-Manways-BLS-_1794072685.html?spm=a2700.7724838.0.0.lBX9qi Wydaje się że to ma byc mały fermentor do domowego użycia. A Ty byś chciał CIP, ciśnieniówkę może jeszcze płaszcz chłodzący? Wiesz że przy ciścieniówce to już trzeba mieć papiery? Chyba że kolega Grzegorz weźmie na siebie odpowiedzialność w razie niemca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tadzik Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Dla tego lepiej spawać węższe i wyższe tanki. Używałem teraz takiego 400l i nie było problemu z odbiorem gęstwy przy zaworze bodajże 1''. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chemiczny Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) Wydaje mi się, że jeżeli lej jest pod odpowiednim kątem to nie powinno być problemów nawet przy zaworze 1" Obstawiam, że Ci się tylko wydaje Poprzesz czymś swoje obstawianie ? Edited January 10, 2017 by chemiczny Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiwoLab Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) http://www.piwo.org/topic/346-fermentator-stozkowy-warto-czy-nie/?do=findComment&comment=4191 Edited January 10, 2017 by PiwoLab Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tadzik Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Jak tak to lipencja, cena i waga zaworu to będzie połowa unitanku. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chemiczny Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Ktoś ma zdjęcia fermentora kolegi Wesołego ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiwoLab Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) Poniżej fermentor dla piwowarów domowych. Popatrz na jego "rurę wydechową". EDIT: Ktoś ma zdjęcia fermentora kolegi Wesołego ? Browar Węgrów: http://www.piwo.org/katalog/browar/73-browar-wegrow/?tab=images Edited January 10, 2017 by PiwoLab Link to comment Share on other sites More sharing options...
anteks Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 To mercedes a kolega robi poloneza Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiwoLab Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) To tylko dla zobrazowania problemu. EDIT: Czekam na wieści jak kolega sobie poradzi ze stożkiem i spawaniem. Tu jest sedno sprawy. Edited January 10, 2017 by PiwoLab Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now