Jump to content

grzans

Recommended Posts

Witam, stałem się posiadaczem silnika do wycieraczek od Fiata Siena. Poniżej przesyłam zdjęcia silnika. Jako, że nie mam wiedzy w zakresie elektryki proszę o pomoc w podłączeniu silnika do zasilania. Posiadam prostownik widoczny na zdjęciu oraz ewentualnie akumulator do auta 50ah. Co z tego wybrać jako źródło zasilania silnika? Robię warki z zasypów max 15 kg, przeważnie koło 11 kg. Proszę najlepiej o wytłumaczenie łopatologiczne który kabelek do czego :).

sinik.jpg

silnik1.jpg

prostownik.jpg

Edited by grzans
Link to comment
Share on other sites

Możesz podłączyć pod prostownik jest mocny. Bezpiecznik ma 7,5A, a wątpię żeby przy obciążeniu silnik pobierał tyle prądu, żeby przekroczyć 5A.

Co do kabli ciężko stwierdzić. Najbezpieczniej podłączyć "-" przewód i potem kolejno próbować każdy. W tym przypadku "-" wydaje się być zielony, ale nie jestem pewny.

 

Rozbierz niebieski dekiel.

Edited by vettis
Link to comment
Share on other sites

Jak jak wyżej napisano, lepiej wybrać zasilacz ATX, najtańszy na olx na pewno znajdziesz w okolicy w cenie 20zł albo i mniej. Jest bardziej kompaktowy, podepniesz sobie do tego jeszcze pompkę lub termometr.

Osobiście tak jak radzi vettis, podepnij minus i sprawdzaj. Minus może być na obudowie, silnik powinien zacząć działać na 2-3kablach bo dany kolor to będzie konkretna prędkość.

 

Tu gdzie na zdjęciu zaznaczyłem podłączyłbym masę, a plusem dotknął do sąsiednich 3 miejsc lutowniczych.

 

Edit:

Ja w różnych konstrukcjach używałem różnych silników od wycieraczek i w nich jest duży prąd rozruchowy, który później maleje. Skleiło mi niezliczoną ilość przekaźników bo właśnie prąd na starcie przekraczał 10A, a później bardzo malał. Dlatego do testów użyłbym akumulatora.

silnik3.thumb.jpg.211a6e11b0ace38d21ded2118832892a.jpg

Edited by maciek1221
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za poradę. A stoi coś na przeszkodzie żeby zasilać mieszadło z akumulatora? Mam w piwnicy w miarę nowy akumulator a wiadomo, że trzeba go od czasu do czasu podładować więc mógłby być wykorzystywany do zasilania mieszadła.

Czyli patrząc na drugie zdjęcie z pierwszego postu "-" akumulatora podłączyć pod zielono/siwy przewód a "+" akumulatora spróbować podłączyć pod czarny, biały lub biało/żółty przewód?

Edited by grzans
Link to comment
Share on other sites

Uprzedzałem żeby tłumaczyć łopatologicznie :). Dlaczego ma mi być szkoda akumulatora, przecież jak stoi nieużywany to wydaje mi się, że jest gorzej bo z czasem można zapomnieć o podładowaniu go. Przecież 1,5 godziny mieszania nie rozładuje go do zera, a przynajmniej od czasu do czasu będzie ładowany.

Edited by grzans
Link to comment
Share on other sites

Po podłączeniu zielono/szarego kabelka do minusa w prostowniku i przytykaniu pozostałych do plusa silnik buczy ale się nie kręci, może zrobił 1/4 obrotu i dalej nic. Obojętnie który z pozostałych przytknę do plusa raz buczy głośniej raz ciszej.

Edited by grzans
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, rolek86 napisał:

Podłącz pod czarny i szary. Zreszta na kostce jest napisane AMP

Czarny i szary na raz do "+"? Sorry że tak dopytuję ale się totalnie nie znam a nie chcę zepsuć silnika.

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem w piwnicy stary komputer stacjonarny i wymontowałem z niego zasilacz. Moje pytanie, czy każdy żółty przewodzik z niego wychodzący to 12v a czarny to uziemienie i wystarczy połączyć te kabelki z silnikiem, bo po podłączeniu silnik nie chce działać? Zasilacz z tego co pamiętam był sprawny.

Edited by grzans
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, grzans napisał:

Znalazłem w piwnicy stary komputer stacjonarny i wymontowałem z niego zasilacz. Moje pytanie, czy każdy żółty przewodzik z niego wychodzący to 12v a czarny to uziemienie i wystarczy połączyć te kabelki z silnikiem, bo po podłączeniu silnik nie chce działać? Zasilacz z tego co pamiętam był sprawny.

ATX-a musisz nieco przerobić. Tu masz poradnik co i jak:

Przeróbka ATX-a

Link to comment
Share on other sites

Ciąg dalszy problemów. Po podłączeniu do prostownika silnik fajnie pracuje ale po około minucie jak go dotykam to jest dość mocno ciepły, obroty trochę zwalniają i jakby czasem występują szarpnięcia. Co jest grane? Czy te silniki tak mają, że po dokręceniu pręta gwintowanego za pomocą nakrętki przedłużającej występuje dość duże bicie pręta na boki? 

Link to comment
Share on other sites

Zawsze trochę lub mocno bije. Można to na siłę prostować (mnie się nie udało) albo się przyzwyczaić (mnie się udało).

Jeśli mieszadło jest podparte od dołu to silnik będzie chciał się uwolnić. Ja silnika w ogóle nie mocuję na sztywno, niech się rusza.

Jest ciszej i na pewno dłużej to wszystko starczy. Chyba istotne jest aby słód wsypywać powoli, jak pierdykniesz wszystko od razu

to może być niewesoło.

Link to comment
Share on other sites

Jakoś nie chce mi się czytać tego co powyżej, ale się wypowiem :P

Mam takowy silnik jak na fotkach powyżej i żeby go poprawnie użyć, należy odłączyć 3 przewody biegnące z do wewnątrz silnika :)

i zasilanie podawać bezpośrednio nimi do silnika .

Brązowy to "-" a zielony i czerwony to I i II bieg silnika :) czyli na nie podajemy "+" w zależności od tego jakie obroty ma mieć mieszadło.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Dr2 napisał:

Jakoś nie chce mi się czytać tego co powyżej, ale się wypowiem :P

Mam takowy silnik jak na fotkach powyżej i żeby go poprawnie użyć, należy odłączyć 3 przewody biegnące z do wewnątrz silnika :)

i zasilanie podawać bezpośrednio nimi do silnika .

Brązowy to "-" a zielony i czerwony to I i II bieg silnika :) czyli na nie podajemy "+" w zależności od tego jakie obroty ma mieć mieszadło.

Dzięki za informację. Widzisz ja puszczałem przez tą płytkę która siedzi pod niebieską klapką zasilanie. Spróbuję podłączyć tak jak napisałeś.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.