Skocz do zawartości

Sterownik temperatury do lodówki


AndrzejKu

Rekomendowane odpowiedzi

W dystrybutorach do wody w systemie 5 galonowym są bardzo proste manualne sterowniki temperatury z z kapilarą którą umieszczamy koło wymiennika ciepła (kapilarę), zakres pracy to 5-12 C +/- 1 C nie wiem o jaki zakres temperatury wam chodzi. nie zrobiłem jeszcze ani jednej warki dopiero czytam i pomału składam instalacje herms. ja obok wymiennika do warzenia brzęczki zamontowałem układ chodzenia z takowego dystrybutora. nie wiem w jakich zakresach ma pracować chłodzenie brzęczki. jeżeli zakres pracy jest ok. i się nadaje posiadam parę regulatorów temperatury. które mogę odstąpić. jeżeli nie to sam muszę szukać innego układu sterującego chłodzenia do swojej instalacji :)

Edytowane przez vertragus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dystrybutorach do wody w systemie 5 galonowym są bardzo proste manualne sterowniki temperatury z z kapilarą którą umieszczamy koło wymiennika ciepła (kapilarę), zakres pracy to 5-12 C +/- 1 C nie wiem o jaki zakres temperatury wam chodzi. nie zrobiłem jeszcze ani jednej warki dopiero czytam i pomału składam instalacje herms. ja obok wymiennika do warzenia brzęczki zamontowałem układ chodzenia z takowego dystrybutora. nie wiem w jakich zakresach ma pracować chłodzenie brzęczki. jeżeli zakres pracy jest ok. i się nadaje posiadam parę regulatorów temperatury. które mogę odstąpić. jeżeli nie to sam muszę szukać innego układu sterującego chłodzenia do swojej instalacji :)

5-12C byłoby idealnie do dolniaków - poproszę o więcej informacji (nic nie zrozumiałem z tego co napisałeś), może jakieś fotki? Chętnie też przyjmę/odkupię takie ustrojstwo. Jeśli masz czas/chęci zdradź więcej informacji.

 

Kamil

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrobiłem jak na razie jeden garnek ( keg) z wymiennikiem ciepła z nierdzewki w którym ma płynąć brzęczka. obok wymiennika z nierdzewki jest spirala z rurki niedzianej w której krąży gaz chłodzący, spirala jak i agregat z parownikiem pochodzą z dystrybutora do wody. Pewnie takowe widziałeś woda w butlach na urządzeniach które podają wodę gorącą i zimną. Z tych urządzeń wykorzystałem także grzałki z racji mocy tylko 600W zamontowałem 9 szt po okręgu połączonych 3x3 czyli 3 grzałki są połączone szeregowo a te z pozostałymi grupami po 3 równolegle. dlatego takie grzałki bo mam do nich dostęp poza tym posiadają atest PZH. zdjęcia umieszczę jak dorobię drugi garnek do warzenia brzęczki ale w temacie HERMS-a. wpisz w necie dystrybutory do wody a zobaczysz te urządzenia

Edytowane przez vertragus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrobiłem jak na razie jeden garnek ( keg) z wymiennikiem ciepła z nierdzewki w którym ma płynąć brzęczka. obok wymiennika z nierdzewki jest spirala z rurki niedzianej w której krąży gaz chłodzący, spirala jak i agregat z parownikiem pochodzą z dystrybutora do wody. Pewnie takowe widziałeś woda w butlach na urządzeniach które podają wodę gorącą i zimną. Z tych urządzeń wykorzystałem także grzałki z racji mocy tylko 600W zamontowałem 9 szt po okręgu połączonych 3x3 czyli 3 grzałki są połączone szeregowo a te z pozostałymi grupami po 3 równolegle. dlatego takie grzałki bo mam do nich dostęp poza tym posiadają atest PZH. zdjęcia umieszczę jak dorobię drugi garnek do warzenia brzęczki ale w temacie HERMS-a. wpisz w necie dystrybutory do wody a zobaczysz te urządzenia

a, czyli generalnie jest agregat, tak jak w lodówce? Jak głośno to chodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za poprawienie, ja byłem przekonany że pisze się brzęczka a i przewodnik po muzeum browarnictwa wymawiał chyba brzęczka. Teraz jak wpadną jacyś znajomi z polski i będą chcieli iść do muzeum to zaraz poprawie przewodnika i zabłysnę :) dzięki za poprawę za to kocham wszelkiego rodzaju fora za interakcje, relacje gdzie można się czegoś nauczyć lub kogoś wesprzeć wiedzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do głośności jeżeli agregat z parownikiem są na amortyzatorach w postaci gumowych podkładek i nie przenoszą się wibracje to jest powiedział bym bardzo ciche. cichsze od pompki. agregat dodatkowo można zabudować. słychać wtedy tylko delikatne brzęczenie cichsze niż wibracje telefonu komórkowego na stoliku. przy pracy pompki jest niesłyszalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do głośności jeżeli agregat z parownikiem są na amortyzatorach w postaci gumowych podkładek i nie przenoszą się wibracje to jest powiedział bym bardzo ciche. cichsze od pompki. agregat dodatkowo można zabudować. słychać wtedy tylko delikatne brzęczenie cichsze niż wibracje telefonu komórkowego na stoliku. przy pracy pompki jest niesłyszalny.

Super, jestem zainteresowany - czy agregaty też masz na zbyciu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawaj.

 

Postaram się nie przynudzać ;)

Żeby ustrzec się przed ping-pongiem między grzaniem a chłodzeniem zastosowałem u siebie w obwodach ZA sterownikiem przekaźniki czasowe PCA-512, na których mam ustawione opóźnienie 24 minuty (zakres ustawień to 0,1s - 24 dni)...wymiennie można też użyć PCR-513

 

Działa to w następujący sposób:

 

załóżmy, że w lodówce ma być utrzymywana temperatura 17 C, a histereza to 1 C

 

czujnik wskazuje, że w lodówce jest 19 C -> sterownik włącza styk chłodzenia -> sygnał ten dochodzi do przekaźnika chłodzenia -> przekaźnik czeka z włączeniem lodówki 24 minuty.......i teraz 2 opcje po 24 minutach:

1. czujnik nadal wskazuje, że w lodówce jest powyżej 17 C +/- histereza -> sterownik nadal utrzymuje włączony styk chłodzenia -> przekaźnik włącza lodówkę

2. czujnik wskazuje, że temperatura w lodówce obniżyła się i jest w przedziale 17 C +/- histereza -> sterownik wyłączył styk chłodzenia -> na przekaźniku nie ma napięcia -> lodówka pozostaje wyłączona

 

i teraz zakładając kontynuację opcji 1

lodówka jest włączona -> czujnik wskazuje że w lodówce jest temperatura 17 C +/- histereza -> sterownik wyłącza styk chłodzenia -> bezwładnością temperatura w lodówce obniża się jeszcze np. o 0,5 C -> sterownik włącza styk ogrzewania -> sygnał ten dochodzi do przekaźnika ogrzewania -> przekaźnik czeka z włączeniem kabla grzewczego 24 minuty.......i teraz kolejny raz 2 opcje po 24 minutach:

1. czujnik nadal wskazuje, że w lodówce jest poniżej 17 C +/- histereza -> sterownik nadal utrzymuje włączony styk ogrzewania -> przekaźnik włącza kabel grzejny

2. czujnik wskazuje, że temperatura w lodówce podwyższyła się i jest w przedziale 17 C +/- histereza -> sterownik wyłączył styk ogrzewania -> na przekaźniku nie ma napięcia -> kabel grzejny pozostaje wyłączony

 

Wytłuszczone "opcje" to jest właśnie to o co nam chodzi...przekaźniki zapobiegają bezsensownemu naprzemiennemu włączaniu chłodzenia i grzania.

Oczywiście opóźnienia można ustawić sobie doświadczalnie dla chłodzenia i grzania na różne wartości.

 

Metoda ta ma tylko jeden minusik...cenę przekaźników. PCA-512 to ok. 80 zł za sztukę. PCR-513 to ok. 70 zł za sztukę.

Ja wybrałem PCA-512 z błahego powodu - są cichsze od PCR-513 :cool:

No ale za pełną automatykę warto zapłacić...przynajmniej moim zdaniem.

 

Dołączam paintowy schemat połączeń:

 

5bf5b25bd631d9e9m.jpg

 

 

Jakby ktoś jednak nie chciał tyle kasy wydawać, to można zastosować dużo tańszą opcję "pół-automatyczną". W miejsce przekaźników trzeba wsadzić byle jaki włącznik, który wytrzyma prąd 10A (tyle jest na wyjściu sterownika)...np. coś w tym stylu. I wtedy:

1. wiedząc, że używane ma być głównie chłodzenie, wyłączyć obwód ogrzewania za sterownikiem

2. wiedząc, że używane ma być głównie ogrzewanie, wyłączyć obwód chłodzenia za sterownikiem.

Automatyki nie będzie, ale ping-ponga między grzaniem a chłodzeniem też nie będzie, bo jeden z obwodów będzie po prostu wyłączony.

 

 

Mam nadzieję, że w miarę zrozumiale to opisałem. W razie wątpliwości proszę pytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ja podobnie jak Lutek zastosowałem STC 1000. Żeby uniknąć ping-ponga opisanego powyżej, użyłem dwóch sterowników. Jeden mierzy temperaturę na zewnątrz lodówki i decyduje, czy urządzenie ma grzać, czy chłodzić. Drugi bada warunki wewnątrz - przy histerezie 0,5 st. C bardzo precyzyjnie utrzymuje temperaturę. (Krótko mówiąc - jeśli chcemy utrzymać 17 stopni we wnętrzu, a na zewnątrz jest temperatura niższa, to zakładamy, że trzeba będzie tylko grzać. I o tym decyduje pierwszy STC). A drugi sterownik kosztuje podobne pieniądze, jak opisane przez Lutka PCA i PCR. Oczywiście można wdać się w dyskusję, czy mierzyć temperaturę powietrza, czy brzeczki itd, ale to osobna kwestia ;)

 

Używam chłodziarki Husqvarna z dodatkowym zestawem grzałek halogenowych na dnie - zdjęcia grzałki i sterowania poniżej.

post-6379-0-39337200-1399839906_thumb.gif

post-6379-0-96385300-1399839922_thumb.gif

post-6379-0-29028900-1399839930_thumb.gif

Edytowane przez Gustek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden z nich nie potrafi sterować grzaniem, oba są przeznaczone wyłącznie do urządzeń chłodniczych. Jeśli Ci to wystarczy, to zainteresował bym się tym, który ma dwie czujki - wygląda na to, że potrafi brać pod uwagę nie tylko temperaturę komory ale też i produktów. Czyli można by pomyśleć o dodatkowej sondzie do zanurzania w fermentorze. Upewnij się tylko, czy w komplecie są oba czujniki. Ale poczytałbym opisy i instrukcje przed podjęciem decyzji ;)

Ja bym jednak doradzał STC 1000 - kosztuje 22 dolary, jest sprawdzony i umie grzać i chłodzić.

http://www.dx.com/s/stc+1000

Edytowane przez Gustek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję na JUŻ, grzania nie potrzebuję, spoko. Właśnie tak pomyślałem, że co dwie to nie jedna...rozumiem że poza różnicą w ilości czujek, nie różnią się za bardzo? Się nie znam, zaznaczam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam.

Szykuję się do zakupu jakiegoś sterownika do lodówki i z racji budżetu (60zł) zdecyduję się chyba na stc1000, albo stc8080 z Chin.

Czy mógłby ktoś polecić sprawdzonego sprzedawcę na ebay?

Mam jeszcze dwa pytania:

Który z nich jest lepszy do naszych zastosowań? Stc1ooo obsługuje grzanie i chłodzenie, a stc8080A+ chyba tylko chłodzenie i odszranianie. Czy różnią się czymś jeszcze? Jeśli nie, to wezmę stc1000 może kiedyś i grzanie się przyda.

Czy oznaczenie 12v/24v i inne mówi nam tylko o potrzebie zasilania tego modelu danym napięciem? Bo z tego co widzę to chyba wszystkie sterują przekaźnikami 240-250V 7-10A.

Edit:

Już zamówiłem Elitech - Stc1000. Teraz tylko czekać ;)

Edytowane przez Gąska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja kupowałem na dealextreme,com bezpośrednio od Chińczyków

http://www.dx.com/s/stc+1000

Ale wersja, którą Ty zamówiłeś (produkcji Elitecha) jest nieco lepsza od tej, która ostatnio jest dostępna na dx.com. Różni się detalami, ale jak ktoś ma wybór to polecam Elitech.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Już zamówiłem Elitech - Stc1000. Teraz tylko czekać ;)

 

również jestem zainteresowany takim sterownikiem, tylko jedna rzecz mnie męczy: będę chciał tylko chłodzić, to jak rozwiązać sprawę z czujką grzania? I czy ten sprzęt z linka ma jedną czujkę, czy dwie?

 

Może ktoś ma już taki sterownik i tylko chłodzi, to rozwieje moje wątpliwości...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stc1000 ma jedną czujkę temperatury. jak nie podłączysz nic pod grzanie to sterownik nawet jeśli będzie chciał włączyć grzanie...to nie będzie miał czego.

zanim zmontowałem sobie całość w obudowę, to na pająka miałem podłączoną tylko lodówkę i nie było problemu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dojdzie, to pewnie znowu się odezwę o pomoc z podłączeniem, bo elektryk ze mnie żaden...

Jak zobaczysz schemat na obudowie urządzenia, to sam wszystko będziesz wiedział :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eresz pisałem do tego sprzedawcy dokładnie w tej samej sprawie. Odpisał, że bez problemu można korzystać tylko z chłodzenia. Co do podłączenia to na samym dole tej aukcji (link, który podałem wyżej) jest opis, zdjęcia i nawet filmik więc nie powinieneś mieć problemu. W razie wątpliwości poproś jakiegoś elektryka. Dodam tylko, że od tego sprzedawcy kupowałem już inne przedmioty i nie było żadnych zgrzytów.

Edytowane przez Gąska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niby jest tam wszystko ładnie rozrysowane, przeglądałem tą aukcję dokładnie, ale zobaczymy jak to będzie w praktyce, jak już będę miał sterownik i przewody w ręku.

 

post-3285-0-40760400-1403073369_thumb.jpg

 

Zgodnie z obrazkiem, rozcinam przewód zasilający lodówki i:

 

1. to co ma iść do gniazdka podpinam pod power supply (jeszcze pytanie który przewód gdzie)

 

2. druga część przeciętego przewodu pod cooling (żółte przewody)

 

3. czujka pod sensor (też pytanie które przewody do którego wejscia)

 

Czy dobrze rozumuję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.