Skocz do zawartości

Obsługa Speidel Braumeister


dori

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące temu...

witam,

 

wiele pytań padło o wydajność,

posiadam 20'tkę od 2008r nie gotuję zbyt często (średnio jedna warka miesięcznie) początkowo wiele obliczeń nie prowadziłem ale z kilku ostatnich wydajność wychodzi ok 45%,

Od wyników ostatniego KPD przez kilka tygodni próbowałem dojść co jest nie tak z tym "spaidlem" znaleźć różnice pomiędzy zwykłym garnkiem a kociołkiem i tak:

1. temperatura podczas zacierania na górze kolumny z zasypem różni się o 2-3°C w dół od ustawionej . Przy większych temperaturach ta różnica jest większa. (oczywiście piwowarstwo w domu to nie apteka no ale ...)

2. Zasyp nijak nie przemieszcza się. Wydaje mi się, że przy mieszaniu w garnuszku ziarno więcej oddaje. (można próbować przerywać prace kotła co jakiś czas (programator "spaidla" pamięta w jakim etapie aktualnie się znajduje, nawet jak pozbawimy go zasilania) ale to niewiele daje)

3. niby filtrować/wysładzc nie trzeba ale ja od pierwszej warki przelewałem kilkoma litrami wody. A od kilku warek wręcz wysładzam w fermentorze i dzięki temu uzyskuje wydajność na poziomie 55%

 

pojawiły się pytania także o wielkość zasypu: przy siedmiu kilogramach słodu, jest on już tak ubity że pompka ledwo daje radę.

i tu uwaga dla posiadaczy, jeżeli zobaczycie komunikat "pump interruption" nie panikujcie. Po kilku chwilach, minuta może dwie pompa próbuje podjąć prace i zazwyczaj rusza. Jest to cichy alert (nie ma sygnału) i zapewne wiele takich przerw nie zauważycie.

Czyli bezpiecznie zasypywać 5,5-6kg słodu.

Powyżej 15blg raczej nie da zrobić (przed gotowaniem) im więcej upchamy słodu tym mniejszą otrzymujemy wydajność.

 

Czy próbował ktoś chmielić bez siateczki? (jak pompka sobie z tym radzi ?) chmieliny nie są z byt gęste a konstrukcja pompy wydaję się powinna wytrzymać i to ale jeszcze nie próbowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

 

2. Zasyp nijak nie przemieszcza się. Wydaje mi się, że przy mieszaniu w garnuszku ziarno więcej oddaje. (można próbować przerywać prace kotła co jakiś czas (programator "spaidla" pamięta w jakim etapie aktualnie się znajduje, nawet jak pozbawimy go zasilania) ale to niewiele daje)

 

 

 

Czy próbował ktoś chmielić bez siateczki? (jak pompka sobie z tym radzi ?) chmieliny nie są z byt gęste a konstrukcja pompy wydaję się powinna wytrzymać i to ale jeszcze nie próbowałem.

Jest na to prosty sposób. W środek zasypu wstaw podpórkę (u mnie to dwa pręty z nierdzewki), Na tyle długą żeby górne sito opierało się na niej a nie na zasypie. Stwarza się wolna przestrzeń dla swobodnego przemieszczania się słodów.

Granulatem zawsze chmielę bez siateczki.Żadnych problemów nie zauważyłem.Choć ostatnio pomyślałem o czymś innym, ale to w ramach eksperymentu, zerknij tu

Edytowane przez jacekan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Hello

Przymierzam się do zbudowania czegoś podobnego do Speidel-a i mam prośbę czy ktoś z posiadaczy mógłby udzielić mi kilku informacji na temat jego budowy tj:

1. Jaka jest faktycznie pojemność Speidel-a 20? i jaką wysokość ma sam zbiornik.

2. Jaka jest średnica i wysokość wkładu na słód?

3. Jaką grubość mają sita i jakiej średnicy otwory są w tych sitach?

4. Czy ktoś może mi wyjaśnić po co właśnie są dwie pompy??Czy na zdjęciu powyżej jest jakaś nowsza wersja bo wydawało mi się że jest tam tylko jedna pompa.

5. Czy w oryginalnym urządzeniu jest tylko jeden czujnik temperatury? Bo ja zamierzam zainstalować dwa czujniki umieszczone powiedzmy gdzieś na dole i na górze zbiornika i z uśrednić wartości temperatur.

To chyba tyle :) Gdyby ktoś mógł mi pomóc byłbym bardzo wdzięczny i z pewnością ułatwiło by mi to uniknięcia pomyłek w konstrukcji :) Dzięki wielkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

1 i 2,3 - miałem - zgubiłem, więc nie pomogę :(

4 - W 20l wersji jest jedna pompa.

5 - Jest jeden czujnik. Wg. mnie dwa to zbędną dodatkowa praca. Poza tym interesuje nas to co przy grzałce, a nie gdzieś daleko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie i szybką odpowiedź. Może faktycznie jeden czujnik jest wystarczający ale mam na oku sterownik do grzałki z dwoma czujnikami i stwierdziłem że woda przepływająca przez słód będzie się chłodzić. I zastanawiałem się jak duża jest różnica temperatury. Dlatego umieszczając dwa czujniki jeden na dnie a drugi na wylocie wody przepływającej przez młóto uśrednimy temperaturę i woda wpływająca do złoża będzie miała lekko zawyżoną temperaturę a optymalna temperatura będzie w połowie drogi wody przez młóto. Ale to wszystko to są już szczegóły. Bardziej interesujące były dla mnie pytania 1-3, może ktoś będzie posiadał takie info. Jeszcze raz dzięki za odpowiedź.:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam. Generalnie też chciałbym zbudować coś na modłę "Breumaistera". Interesowała by mnie wersja 50L. W obecnej chwili warzę w garnku 35L za pomocą "łychy". Nurtuje mnie sama zasada działania. Jeżeli jest ona inna niż mi się wydaje, proszę wyprowadźcie mnie z błędu.

Rozumiem że jest to zbiornik mniej więcej o pojemności 50L który ma przy dnie na swoim obwodzie grzałkę. W zbiorniku tym jest drugi, mniejszy wyjmowany zbiornik, który posiada perforowane dno, pełny płaszcz boczny oraz perforowaną okrągłą płytę górną zamykającą słód wewnątrz. Upraszczając cały pojemnik na słód jest w formie walca zamkniętego od dołu i góry perforowanymi sitami.

Teraz sprawa pomp. Czy są one (w przypadku wersji 20L ona, ponieważ jest jedna) po prostu wpięte w dno zbiornika głównego i w jednym punkcie dna zasysają brzeczkę a w drugim powrotnie wtłaczają ją do zbiornika? Czy to po prostu tak działa?

Ja w swojej wersji chciałbym jeszcze zastosować mieszadło elektryczne od góry. Po prostu metalowa oś na którą zakładamy górne sito była by jednocześnie osią dla mieszadła mechanicznego. Czy taki zabieg może podnieść skuteczność zacierania? Czy może nie ma to sensu?

Ostatnia sprawa to otwory w perforacji na górnej i dolnej części zbiornika na słód. Jakie powinny być i jakie są w oryginale. Chodzi tutaj o to żeby pozwalały one na swobodny przepływ brzeczki przez młóto a jednocześnie dawały jak najlepsze efekty filtracyjne. Jutro dostanę skrawki blach perforowanych. Obydwie to blacha nierdzewna o grubości 1,5mm tylko jedna ma otwory fi 0,8mm w rozstawie co 1,5mm (prześwit około 26%) a druga ma otwory fi 1,2mm w rozstawie co 2mm (prześwit około 36%). Nie potrafię sobie wyobrazić jak przez to będzie płynąć ciecz i jakie będzie miało walory filtracyjne. Dlatego muszę sobie to sprawdzić doświadczalnie. Za małe otwory będą znacznie hamować przepływ cieczy tym samym obniżą skuteczność zacierania. Złotym środkiem może być zastosowanie małych otworów plus klasycznego mieszadła mechanicznego.

 

Całość sterowania chciałbym zapiąć na jakiejś Atmedze bądź Raspberry Pi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Generalnie też chciałbym zbudować coś na modłę "Breumaistera". Interesowała by mnie wersja 50L. W obecnej chwili warzę w garnku 35L za pomocą "łychy". Nurtuje mnie sama zasada działania. Jeżeli jest ona inna niż mi się wydaje, proszę wyprowadźcie mnie z błędu.

Rozumiem że jest to zbiornik mniej więcej o pojemności 50L który ma przy dnie na swoim obwodzie grzałkę. W zbiorniku tym jest drugi, mniejszy wyjmowany zbiornik, który posiada perforowane dno, pełny płaszcz boczny oraz perforowaną okrągłą płytę górną zamykającą słód wewnątrz. Upraszczając cały pojemnik na słód jest w formie walca zamkniętego od dołu i góry perforowanymi sitami.

Teraz sprawa pomp. Czy są one (w przypadku wersji 20L ona, ponieważ jest jedna) po prostu wpięte w dno zbiornika głównego i w jednym punkcie dna zasysają brzeczkę a w drugim powrotnie wtłaczają ją do zbiornika? Czy to po prostu tak działa?

Tak. Zasysa z przestrzeni między zbiornikami, wtłacza pod perforowanym dnem.

Ja w swojej wersji chciałbym jeszcze zastosować mieszadło elektryczne od góry. Po prostu metalowa oś na którą zakładamy górne sito była by jednocześnie osią dla mieszadła mechanicznego. Czy taki zabieg może podnieść skuteczność zacierania? Czy może nie ma to sensu?

Bez sensu, a nawet nie wykonalne. Wewnętrzny zbiornik nakładany jest na oś centralnie zamocowaną w zewnętrznym.

Ostatnia sprawa to otwory w perforacji na górnej i dolnej części zbiornika na słód. Jakie powinny być i jakie są w oryginale. Chodzi tutaj o to żeby pozwalały one na swobodny przepływ brzeczki przez młóto a jednocześnie dawały jak najlepsze efekty filtracyjne. Jutro dostanę skrawki blach perforowanych. Obydwie to blacha nierdzewna o grubości 1,5mm tylko jedna ma otwory fi 0,8mm w rozstawie co 1,5mm (prześwit około 26%) a druga ma otwory fi 1,2mm w rozstawie co 2mm (prześwit około 36%). Nie potrafię sobie wyobrazić jak przez to będzie płynąć ciecz i jakie będzie miało walory filtracyjne. Dlatego muszę sobie to sprawdzić doświadczalnie. Za małe otwory będą znacznie hamować przepływ cieczy tym samym obniżą skuteczność zacierania. Złotym środkiem może być zastosowanie małych otworów plus klasycznego mieszadła mechanicznego.

Było kilka opisów na forum takiego sita. Moim zdaniem fi 0,8 będzie dobre. Ja mam fi 1,0, ale za to dwa sita nałożone na siebie i przesunięte względem osi o ułamek milimetra, tak samo u góry.

Ważna rzecz, wewnętrzny zbiornik musi być od spodu z uszczelką i dociśnięty mocno do dna, po to jest oś. Ma ona na szczycie gwint który pomaga docisnąć zbiornik do dna i go uszczelnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To sito dolne na zdjęciu wygląda jakby oczka były nawet większe jak 1mm. Dobra potestuję te blaszki, myślę że coś się wybierze. Jeżeli chodzi o uszczelnienie dolnego rantu wewnętrznego pojemnika z dnem kociołka głównego to powiem że jest to bardzo ważna, o ile nie kluczowa informacja jaką mi podaliście. W takim razie dno pojemnika wewnętrznego musiał bym podbudować jakimś krzyżakiem. Jeżeli blacha na dno będzie 1,5mm i na dodatek będzie miała tyle otworów to na pewno straci swoją sztywność. Biorąc pod uwagę że cały wewnętrzny zbiornik ma być nakładany na "ośkę" z gwintem i przykręcany do zbiornika głównego tworząc jak by to ująć szczelne "międzydno" to musi to mieć swoją sztywność.

 

Bardzo dziękuję za zdjęcia bo dały mi również wyobrażenie działania tego systemu. Widać ładnie że pompy zasysają brzeczkę z przestrzeni pomiędzy zbiornikami i tłoczą ją w tą przestrzeń uszczelnionego "międzydna". Notabene czy na tych pompach jest jakieś oznaczenie modelowe? Tzn. pytam czy to jest wszystko obrandowane marką Speidel czy może na samych pompach są jakieś tabliczki znamionowe które mogły by zaprowadzić nas do producenta tych pomp.

 

Jeszcze jedno pytanie do kolegi @Jacenty. Rozumiem że masz domowego klona " Braumeister-a. Może podpowiesz jaką uszczelkę zastosowałeś po uszczelnienia przestrzeni pomiędzy dnami zbiorników?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-2947-0-11911100-1362074680_thumb.jpgpost-2947-0-45496100-1362074731_thumb.jpgpost-2947-0-89878600-1362074751_thumb.jpgpost-2947-0-45402600-1362074659_thumb.jpgDokładnie nie pamiętam średnicy, ale jest mniej więcej taka http://www.inplusmar...FF-GRATIS-1/538. Pompa to zwykły Gruntfos do małych instalacji ciepłowniczych.

Pamiętaj, że musisz zainstalować również czujnik temperatury.

Edytowane przez Jacenty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-2947-0-11911100-1362074680_thumb.jpgpost-2947-0-45496100-1362074731_thumb.jpgpost-2947-0-89878600-1362074751_thumb.jpgpost-2947-0-45402600-1362074659_thumb.jpgDokładnie nie pamiętam średnicy, ale jest mniej więcej taka http://www.inplusmar...FF-GRATIS-1/538. Pompa to zwykły Gruntfos do małych instalacji ciepłowniczych.

Pamiętaj, że musisz zainstalować również czujnik temperatury.

Jakiej objętości masz swój kociołek i ilu używasz pomp? Druga sprawa to ze zdjęcia od kolegi @maxhot które przedstawia dno oryginalnego kotła głównego wynika, że brzeczka tłoczona powrotnie do kotła przez pompkę wpływa przez ten nawiercony w kulku miejscach stożek. Czy u siebie też masz taki patent czy po prostu rurka z dna bez żadnego rozpraszania. Teoretycznie ten stożek powoduje chyba rozbicie strumienia na kilka mniejszych co może powodować lepsze przepłukiwanie i ruch słodu podczas zacierania.

Edytowane przez bestisz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-2947-0-09592200-1362077243_thumb.jpg

Widać trzy otwory. Z brzegu zasysający, bliżej środka wtłaczający brzeczkę pod środkowy zbiornik, i trzeci w którym od spodu zamocowany jest czujnik temperatury. W jego przypadku akurat nie polecam takiego zamocowania. Jest za głęboko, co powoduje duże niedokładności wskazań. Powinien maksymalnie wysoko wystawać.

Pompa jest jedna i wystarczy. Pojemność- 50 litrów. Maksymalny zasyp- 8 kg. Wybicie- 42 l.

Edytowane przez Jacenty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam, zamierzam zrobić dla siebie wersję zbliżoną do speidel. W sieci trafiłem na kilka zdjęć oryginału.

Pokazane są sita, zbiornik środkowy nie jest na stałe połączony z sitami.

 

1. zdjęcie widok uszczelki bez sit.

2. sita osobno - szukam grubość blachy i wielkości otworów,

3. odległość sita od dołu 5 cm,

4. przykładowy przekrój uszczelki silikonowej, zakup na metry

5. mieszadło ręczne - klon speidel

 

Odnośnie mieszadła, tu nie zgodzę się z Jacenty, na pewno podniesie ono wydajność całego systemu, raczej wersja z napędem będzie trudna do zrobienia, ale wersja ręczna działa, zdjęcie poniżej.

Z tego co wiem to złoże jest mocno zbite i trudno jest przemieszać mieszadłem, należy wykonać kilka ruchów w prawo i lewo, mieszamy kilka razy krótko w trakcie warzenia.

Problemem pozostaje zamocowanie mieszadła i dociśnięcie wewnętrznego pojemnika, jeśli mieszadło to zbiornik musi mieć docisk od góry i zaparcie docisku o zbiornik zewnętrzny.

 

Byłbym wdzięczny za pomocne informacje.

pozdr

post-609-0-76596600-1362947085_thumb.jpg

post-609-0-22902800-1362947135_thumb.jpg

post-609-0-04032100-1362947199_thumb.jpg

post-609-0-26936200-1362947298_thumb.gif

post-609-0-11833500-1362948014_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Zostałem szczęśliwym posiadaczem takiego cudeńka. Sprzęt jest używany, stąd moje pytanko: Jak skutecznie i bezpiecznie dla sprzętu go zdezynfekować przed pierwszym użyciem? Jakieś praktyczne porady mile widziane ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.