Filip Kowalewski Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Witam! Jestem początkującym piwowarem. Uwarzyłem swoją pierwszą warkę "out milk stout" użyłem: pieczonych płatków owsianych przez 40 min w 150 stopniach- 600 g , ekstrakt słodowy 1,7 jasny i ciemny, 500 g ekstrakt jasny w proszku, pszenica 100EBC 300g ,słód jęczmienny kawowy 200 g oraz słód jęczmienny czekoladowy 200 g. Na koniec gotowania dodałem 750 g laktozy. Wyszło 15.5 Blg zadałem zrechydratyzowane S0-4 i fermentacja w 19 stopniach. piwo ruszyło po 12 h i bulkało 2 dni. Po tygodniu zmierzyłem ekstrakt i zlałem na cichą dodając płatki kokosowe i wanilię. Niestety zeszło mi jedynie do 9 Blg. Co robić dodawać na nowo drożdże czy czekać może po tygodniu cichej w 19 stopniach zejdzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karollom Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 myślę, że za krótko czekałeś na burzliwej. Tydzień to troszku za mało, no i wiele innych czynników, kondycja drożdży itp. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
luki161 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Dobra recepturka jak na pierwszą warkę, nie ma co Tak z ciekawości, robiłeś próbę jodową przed filtracją? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piwosz86 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 (edytowane) Po tygodniu zmierzyłem ekstrakt i zlałem na cichą dodając płatki kokosowe i wanilię. Niestety zeszło mi jedynie do 9 Blg. Niestety ale to typowy błąd jaki popełnia wielu początkujących piwowarów. Jeżeli mierzysz ekstrakt i widzisz, że jest jeszcze wysoki (ty musiałeś mieć ponad 9 blg skoro teraz zeszło do tego poziomu), pod żadnym pozorem nie powinno się przelewać na cichą, bo pozbywasz się z brzeczki większości drożdży, które mogłyby dużo jeszcze zdziałać. Teraz jest wysokie ryzyko, że piwo Ci nie dofermentuje. Spróbuj wstawić fermentor w cieplejsze miejsce, może coś się ruszy. Kontroluj blg. Najlepiej miej w gotowości nową paczkę drożdży, bo jak się nic nie zmieni, będziesz musiał zadać nowe. Aaa i pamiętaj, że za nisko też Ci nie zejdzie, bo zostanie dużo ekstraktu z laktozy, którego drożdże nie przefermentują. Edytowane 29 Stycznia 2017 przez Piwosz86 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
anteks Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Te płatki i słody to w jaki sposób dodałeś? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Kowalewski Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Czyli podnieść do 21-22 stopni poczekać dwa dni i jeśli nic nie ruszy dodać drożdże. a do jakiego ekstraktu mi zejdzie po liczyłem no około 5-6? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Kowalewski Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Nie robiłem nie miałem płynu Lugola , zacierałem w 66 stopniach godzinkę chciałem mieć takiego gęstego ulepkowatego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gawron Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 zacierałem w 66 stopniach ekstrakty? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Kowalewski Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 zacierałem w 66 stopniachekstrakty? płatki 600- 700 gram Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marek- Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Pytanie czy te ekstrakty były aktywne enzymatycznie? (nie znam się na ekstraktach, może ktoś mądry wyjaśni...) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Kowalewski Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Pytanie czy te ekstrakty były aktywne enzymatycznie? (nie znam się na ekstraktach, może ktoś mądry wyjaśni...) A nie uaktywniły by się po godzinie w 60 stopniach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotrM Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Pszenica i płatki owsiane były "zacierane" w wodzie bez słodu? To pewnie większość tego co Ci zostało to skrobia i laktozy. Jak jest skrobia w wodzie to zmierzy się to spławikiem? Wysłane przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Kowalewski Opublikowano 29 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Ale teraz tego już nie zmierzę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gawron Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Nie wiem, czy skrobia przekłamuje pomiar BLG, ale wygląda na to, że nie zatarłeś płatków, bo nie masz tam żadnego składnika z enzymami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WithoutStress Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 BeerSmith twierdzi, że taki zasyp da 23l. o ekstr. 17,8 Blg, a zejdzie do 8,8 Blg... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kamilg20 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 (edytowane) Po pierwsze - nie słuchaj co niektórych forumowiczów "trzymaj dłużej na burzliwej", "zadaj więcej drożdży" - bo to nic Ci nie da. Dlaczego? A no dlatego: Nic dziwnego, że zeszło do 9. Ekstrakty są nieaktywne enzymatycznie. Dodałeś pszenicę (niesłodowaną), płatki (bez enzymów oczywiście) i słody ciemne (nieaktywne enzymatycznie). Czyli zadałeś srogą dawkę skrobi, której nie miało co przerobić na maltozę. Nie wiem, czy piwo będzie się nadawało do wypicia. Nigdy nie spotkałem się z taką dawką skrobi, ale zmętnienie na pewno będzie tak duże, że nawet weizen może się schować. Trzeba było zaglądnąć tutaj i miałbyś takie piwo, jakie mniej więcej chciałeś sądząc po użytych przez Ciebie składnikach. Wniosek: więcej czytania wiki, mniej kombinowania, więcej myślenia i przede wszystkim zanim coś uwarzysz z własnej receptury to zapytaj na forum P.S. Nie "out milk stout" tylko "oatmeal milk stout" jak już. Chociaż to niefortunnie użyte przez Ciebie słowo "out" może w praktyce oznaczać, że piwo "wyautujesz" do kibla Edytowane 29 Stycznia 2017 przez kamilg20 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dr2 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Ekstrakty są nieaktywne enzymatycznie. Ale wiesz, że są dostępne także aktywne enzymatycznie ekstrakty? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kamilg20 Opublikowano 29 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2017 Ale sądząc po tym, co Filip napisał, to aktywnych ekstraktów raczej nie używał. 9 blg przy takim zasypie i wprowadzeniu danych w kalkulator daje mniej więcej taki wynik odfermentowania jaki ma w rzeczywistości, czyli skrobia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
amrish Opublikowano 30 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2017 Najprawdopodobniej warka do sedesu. Mam taką szczerą radę, kup jak najszybciej nowego brewkita ew ekstrakty i chmiel i uwarz nowe piwko, żeby się nie zrazić szybko. Tym razem bez kobinowania Marcin_K 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marek- Opublikowano 30 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2017 (edytowane) Mimo wszystko, najpierw spróbowałbym co z tego wyszło (przed wylaniem). EDYTA: albo zamiast wylewania. Edytowane 30 Stycznia 2017 przez marek- krisangel 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
łysy ĄĘ Opublikowano 30 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2017 Filip możesz objaśnić skąd pomysł łączenia ekstraktów słodowych i słodów specjalnych z płatkami w Twoim procesie "zacierania"? Z czego to się wzięło, czym uwarunkowane? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi