Skocz do zawartości

Czerwone OKO


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich w moim pierwszym poście.

Po dość długim czytaniu forum postanowiłem samodzielnie zabrać się za warzenie. Chwilę trwało kompletowanie sprzętu i tak oto w moim domku znalazły się:

-garnek 28 l - emaliowany,

-dodatkowy fermentor z kranikiem,

-kapslownica grifo (jeszcze w drodze),

-plus cała masa innych drobiazgów.

Wypada tu zaznaczyć, że co prawda w piwowarstwie jestem początkujący, za to mam za sobą doświadczenia w winiarstwie, co wiąże się z posiadaniem innego sprzętu - aerometry, dymiony w różnych rozmiarach, fermentory, termometry itp.

 

Nie wiem czy nie zacząłem zbyt ambitnie. Postanowiłem zacząć od razu z zacieraniem i wybrałem przepis z wiki.piwo.org na Weizenbocka kolegi Stasiek.

 

Warka # 1

Weizenbock (raczej light jeśli to możliwe :))

 

Słody

słód pszeniczny 3,0kg

słód pilzneński 1,1kg

słód monachijski 1kg

Słód zakwaszający 0,05kg

Słód Carahell 0,3kg

Słód Special B 0,25kg

Słód czekoladowy pszeniczny 0,06kg

 

Chmiele

Chmiel Marynka - 10g

Chmiel Lubelski - 15g

 

Drożdże

Safbrew WB-06

 

45°C - zasyp pszenicznego

90' 42°C - ferulikowa

40' 67°C - podgrzanie i dodanie reszty słodów (bez specjal B i czekoladowego)

20' 72°C - dekstrynująca (dodanie specjal B)

5' 76°C - podgrzanie do filtracji (czekoladowy dodany po przełożeniu do filtracji)

 

To czego obawiałem się najbardziej, czyli problemy z utrzymaniem w miarę stabilnej temperatury nie wystąpiły. Filtracja za pomocą filtratora z oplotu poszła sprawnie.

I zaczęły się problemy. Brak doświadczenia spowodował, że prawdopodobnie wysładzałem zbyt dużą ilością wody. Co prawda mierzyłem zawartość cukru i przy końcu wysładzania leciało ok 4-5 blg. W rezultacie otrzymałem ok. 27 l przed gotowaniem.