Jump to content

problem z risem


Recommended Posts

Witam, krótka piłka z mojej strony: 30.12.2019 zabutelkowałem mojego Risa , wczoraj po juz tych 4 miesiacach leżakowania postanowiłem spróbować jak to tam idzie i niestety cos jest nie tak , w zapachu jak i w smaku na początku idzie wyczuć taką jak by emulsje czy coś innego podobnego do farby .... ten  smak szybko przechodzi i pokazują się smaki bardziej już risowe ale mimo wszystko zastanawiam się co poszło nie tak? ktoś coś? czego to może byc wina? ewentualnie czy to przejdzie z czasem czy bedzie sie nasilac bo nie wiem czy mam to wylewać czy zostawiać? to pierwsza moja warka gdzie wyszło takie coś  więc wpadło mi do głowy że może wanillia którą dodałem była kiepskiej jakości i teraz to jakoś wychodzi.

 

Z góry dzięki 

Link to comment
Share on other sites

31 minut temu, Rebelion napisał:

Witam, krótka piłka z mojej strony: 30.12.2019 zabutelkowałem mojego Risa , wczoraj po juz tych 4 miesiacach leżakowania postanowiłem spróbować jak to tam idzie i niestety cos jest nie tak , w zapachu jak i w smaku na początku idzie wyczuć taką jak by emulsje czy coś innego podobnego do farby .... ten  smak szybko przechodzi i pokazują się smaki bardziej już risowe ale mimo wszystko zastanawiam się co poszło nie tak? ktoś coś? czego to może byc wina? ewentualnie czy to przejdzie z czasem czy bedzie sie nasilac bo nie wiem czy mam to wylewać czy zostawiać? to pierwsza moja warka gdzie wyszło takie coś  więc wpadło mi do głowy że może wanillia którą dodałem była kiepskiej jakości i teraz to jakoś wychodzi.

 

Z góry dzięki 

 

To raczej nie jest kwestia dodatku, szczególnie w tym piwie.

https://wiki.piwo.org/Aldehyd_octowy

Link to comment
Share on other sites

Hmmm czyli dość kiepsko, trzeba będzie w kanał to wylać... Szkoda xdd no nic za kilka miesięcy podejdę do tego piwa jeszcze raz a do tego czasu będę musiał przeanalizować co z tego co w artykule wypisali poszło mi nie tak żeby nie popełnić tego samego błędu ? dzięki wielkie 

Link to comment
Share on other sites

No bez przesady że w kanał?

 

Zależy jak dokładnie to smakuje, ale moim zdaniem w kanał powinny iść tylko piwa ewidentnie niemożliwe do wypicia.

Przy RISie masz sporą szansę, że to się ułoży z czasem. Aldehyd jest często cechą młodego piwa, z czasem zostaje go mniej. Wprawdzie nie wiem, czy od 4 miesięcy wzwyż może jeszcze zostać zupełnie zutylizowany, ale myślę, że warto spróbować...

 

Btw, czy prawdziwa jest informacja w Twoim profilu, że zrobiłeś do tej pory 3 warki?

Link to comment
Share on other sites

Zastanawiałem się po prostu, czy ktoś zrobił RISa jako trzecią warkę i dziwi się, że smakuje inaczej niż RIS od topowych polskich browarów kraftowych.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

trochę inne pytanie ale do RIS-a tylko nie widziałem sensu robić kolejny post. Planuję zrobić kolejnego ris-a i połowę chciałbym zrobić z fistaszkami ( propozycja dziewczyny) więc ma może ktoś jakieś już doświadczenie z takim czymś : oczywiście najpierw je do piekarnika i póżniej np na cichą czy lepiej do słoika i wódką zalać i to na cichą? co lepsze ? ;) 

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, Rebelion napisał:

trochę inne pytanie ale do RIS-a tylko nie widziałem sensu robić kolejny post. Planuję zrobić kolejnego ris-a i połowę chciałbym zrobić z fistaszkami ( propozycja dziewczyny) więc ma może ktoś jakieś już doświadczenie z takim czymś : oczywiście najpierw je do piekarnika i póżniej np na cichą czy lepiej do słoika i wódką zalać i to na cichą? co lepsze ? ;) 

To może dodaj masło orzechowe takie w proszku dodają i efekkty podobno są fajne. A co do RISa to potestuj z nim jak go masz trochę. Np. jedną butelkę możesz wymrozić i zobaczyc efekt :) Próbuj :)

Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, Rebelion napisał:

coś się pokombinuje :D jakie drożdze byś polecił do Risa? tak z wlasnego doświadczenia ;) 

RIS nie jest moim ulubionym piwem, robiłem raz na gęstwie z S04, jest bardzo ok. Może inni lepiej pomogą. Poszukaj, sporo watków znajdziesz na forum na ten temat

Link to comment
Share on other sites

Właśnie robię risa na gestwie s04, dziś wracam z pracy i takie coś w wiadrze ? WTF? Czemu tyle osadu się zrobiło ? Aż tyle drożdży się namnożyło ? Gestwy zadałem ok 200ml na 21l 25blg 

IMG_20200529_235139.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Sumikk napisał:

Właśnie robię risa na gestwie s04, dziś wracam z pracy i takie coś w wiadrze ? WTF? Czemu tyle osadu się zrobiło ? Aż tyle drożdży się namnożyło ? Gestwy zadałem ok 200ml na 21l 25blg 

 

 

0_o

Takiej ilości to chyba jeszcze nie widziałem. Ewentualnie przy ściankach jest więcej, a w środku nieco mniej, ciężko powiedzieć. Trzeba poczekać do końca fermentacji i zagadka się wyjaśni ;)

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Sumikk napisał:

Właśnie robię risa na gestwie s04, dziś wracam z pracy i takie coś w wiadrze ? WTF? Czemu tyle osadu się zrobiło ? Aż tyle drożdży się namnożyło ? Gestwy zadałem ok 200ml na 21l 25blg 

 

Mi też to wygląda na osad po warzeniu, wydobywający się CO2 bez problemu go podnosi widać. 

Link to comment
Share on other sites

W tym osadzie masz wszystkie osady białkowe, drożdże, drobinki chmielu i słodu (szczególnie mączki słodowej), jak używam niepłukanej gęstwy, żeby była jak największa pod ciężkie warki to tego osadu jest trochę. Uleży się jeszcze jak skończy się najburzliwsza część fermentacji i drożdże zaczną osiadać.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.