Jump to content

IPA 14 Blg i drożdże LalBrew Nottingham


Raf78

Recommended Posts

Przymierzam się do ważenia kolejnej warki. Tym razem będzie to IPA 14 blg. Drożdże jakie zakupiłem to LalBrew Nottingham. W specyfikacji drożdży pisze, że zakres temperatury pracy tych drożdży to 10-22 st. C, rekomendowana temperatura 17 stopni C.

Mam zatem pytanie do osób, które używały tych drożdży, do jakiej temperatury schłodzić brzeczkę celem zadania drożdży. Jaka waszym zdaniem jest właściwa temperatura otoczenia. Mam dwa miejsca jedno w którym mogę utrzymywać temperaturę 20 21 stopni i drugie gdzie temperatura jest w granicach 16 stopni. 

Edited by Raf78
Link to comment
Share on other sites

Tak jak koledzy pisza. Nothinghamy radza sobie dobrze w nizszej temperaturze. Po przegieciu krzywej warto podniesc temperature, zeby pomoc drozdzom posprzatac. 
Po cichej fermentacji mialem jednak problem z odfiltrowaniem chmielin i drozdzy. Straty na okolo 3 l blota, ktore juz nie chcialo sie filtrowac w zaden sposob. Jedna do IPA raczej z verdantow bylem bardziej zadowolony. Tylko wtedy 16 stopni to nieco za nisko.

Link to comment
Share on other sites

Zdecydowanie jak wyżej piszą osoby. Dolne granice temperatur dla tych drożdży. Nawet w 11 stopniach ostatnio nimi zaryzykowałem Portera i pięknie ruszyły. Do tego jak to u mnie wysypane suche na brzeczkę bez kombinacji. Tylko ważne dobre napowietrzenie. Ty wybierz te 16 stopni a zadać możesz nawet w 15 stopniach.

Link to comment
Share on other sites

Ktoś z Was robił ten zestaw India Pale Ale z CP. W zestawie użyte chmiele to marynka i lubelski. Nie bardzo rozumiem opisane chmielenie w instrukcji. Na początek gotowania 60 minutowego dajemy chmiel Marynka (i to jest dla mnie jasne), natomiast dalej pisze, przy wyłączaniu palnika wsypujemy chmiel lubelski (i tutaj nie wiem jaki czas go trzymać), bo ja po zakończeniu gotowania przelewam do fermentora z kranikiem i filtruje przy pomocy wężyka z oplotu. 

Edited by Raf78
Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, Raf78 napisał(a):

Czy taki czas wystarczy na aromat?

Jak chlodzisz?

7 minut temu, Ununul napisał(a):

Mam nadzieje, ze jakas citre?

Ten zestaw jest opisany jako brytyjski na polskich chmielach, także tego...

https://www.browar.biz/centrumpiwowarstwa/zestawy_surowcow/redakcyjne_z_zacieraniem/india_pale_ale_-_ipa_14_blg

Link to comment
Share on other sites

J.w. w zestawie polskie chmiele Marynka i Lubelski. W tym przepisie nie ma chmielenia na zimno.

Obecnie będę chłodził chłodnicą. Pierwszą warkę chłodziłem w wannie, ale długo trwało. Chłodzę już po przefiltrowaniu z chmielin. 

 

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem po co sobie tak komplikować życie na początku. Najlepsze jest
Jeden słód podstawowy - ja bym wybrał maris otter 5 kg starczy na dużą warkę
https://www.browar.biz/centrumpiwowarstwa/slody/jasne/no-19-floor-malt-5_5-7_5-ebc-maris-otter-crisp-5-kg

 

Jeden chmiel dualny. Np. citra. 200 g wystarczy. Można dobrać sobie odmianę w zależności od upodobań.

Drożdże, mogą być te notthinghamy.

Zacieranie 67 przez 60 minut

mniej więcej 50 g chmielu do gotowania + na flameout
reszta na cichą fermentację

I wtedy wychodzi fajna IPA. A IPA na marynce/lubelskim? Dlaczego?

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Raf78 napisał(a):

Chłodzę już po przefiltrowaniu z chmielin. 

I ten wężyk z oplotu dobrze odfiltrowuje chmieliny? Pytam się z czystej ciekawości, bo zanim przerzuciłem się na kociołek i hopstopper, to też zastanawiałem się czy da radę. Ostatecznie przefiltowywałem przez podwójną tetre, założoną na wiaderko z kranikiem i przyciśniętą obejmą zrobioną z pokrywki od wiaderka. Równocześnie chłodząc przefiltrowaną brzeczkę za pomocą chłodnicy przeciwbieżnej.

 

4 godziny temu, Raf78 napisał(a):

bo ja po zakończeniu gotowania przelewam do fermentora z kranikiem i filtruje przy pomocy wężyka z oplotu. 

Wrzucasz cłhmiel, od razy wyłączasz gaz, fitrujesz i chłodzisz lub chłodzisz i zdekantowujesz znad chmielin.

 

55 minut temu, Ununul napisał(a):

A IPA na marynce/lubelskim? Dlaczego?

Nie każda IPA musi być na chmielach nowofalowych. W klasycznych IPAch ich nie było. Polish IPA to też fajne piwo. Grunt to chmiel z dobrej plantacji.

Edited by wizi
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, wizi napisał(a):

I ten wężyk z oplotu dobrze odfiltrowuje chmieliny? Pytam się z czystej ciekawości, bo zanim przerzuciłem się na kociołek i hopstopper, to też zastanawiałem się czy da radę. Ostatecznie przefiltowywałem przez podwójną tetre, założoną na wiaderko z kranikiem i przyciśniętą obejmą zrobioną z pokrywki od wiaderka. Równocześnie chłodząc przefiltrowaną brzeczkę za pomocą chłodnicy przeciwbieżnej.

 

Wrzucasz cłhmiel, od razy wyłączasz gaz, fitrujesz i chłodzisz lub chłodzisz i zdekantowujesz znad chmielin.

 

Nie każda IPA musi być na chmielach nowofalowych. W klasycznych IPAch ich nie było. Polish IPA to też fajne piwo. Grunt to chmiel z dobrej plantacji.

👍Dziękuję

 

Co do wężyka, to ostatnio nie miałem problemu z odfiltrowaniem chmielin.

Edited by Raf78
Link to comment
Share on other sites

Mam pytanie do forowiczów odnośnie przepisu, który dołączono mi do zestawu z CP. W instrukcji tego piwa IPA pisze, że zalecana temperatura otoczenia przy  fermentacji burzliwej to 20-23 stopnie, zaś fermentację cichą należy przeprowadzić w temperaturze o 2 stopnie niższej. Jak się odniesiecie do tej instrukcji. Toż to inaczej niż wyżej prezentowane. 

Edited by Raf78
Link to comment
Share on other sites

Zaszczepiłbym w temp. 16°C, przetrzymałbym po rozpoczęciu fermentacji przez 48h w 17, a później podnosił o dwa stopnie na dobę, ewentualnie puścił samopas.

Link to comment
Share on other sites

  

6 minut temu, Raf78 napisał(a):

Zastanawia mnie tylko dlaczego doświadczone centrum piwowarstwa piszę odmiennie. Czy to akurat to piwo wymaga takiego procesu? Jak piszą na stronie to jest ich redakcyjny przepis.

 

 

Ale przecież w zestawach z Centrum Piwowarstwa nie ma drożdży, tylko dokupuje się je oddzielnie, prawda ?

Więc logicznym będzie dostosowanie temperatury fermentacji do zakupionych drożdży.

Bo jakbyś dokupił do tego Kveiki to i 22 byłoby za mało

Edited by fotohobby
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, fotohobby napisał(a):

  

 

 

Ale przecież w zestawach z Centrum Piwowarstwa nie ma drożdży, tylko dokupuje się je oddzielnie, prawda ?

Więc logicznym będzie dostosowanie temperatury fermentacji do zakupionych drożdży.

Bo jakbyś dokupił do tego Kveiki to i 22 byłoby za mało

A dlaczego piszą że fermentacja Cicha powinna być w niższej temperaturze a nie tak jak pisze większość tutaj kolegów, że po burzliwej podnieśli by temperaturę fermentacji.

Link to comment
Share on other sites

W piwie fermentowqanym w 20-22C nie ma sensu podnosić jeszcze temperatury na cichą. Jak wystarczająco długo przetrzymasz w 20C, to drożdże i tak posprzątają po sobie, a cicha jest wtedy tylko na wizualne klarowanie.

Nie mówią, ze sam tak właśnie postępuję, ale też nie jest to jakiś rażący błąd.

Natomiast nei od dziś wiadomo, że to co w instrukcjach należy traktować  bardzo oględnie w temacie czasów i temperatur fermentacji.

Edited by fotohobby
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Raf78 napisał(a):

A dlaczego piszą że fermentacja Cicha powinna być w niższej temperaturze a nie tak jak pisze większość tutaj kolegów, że po burzliwej podnieśli by temperaturę fermentacji.

Bo zapewne ich instrukcje pamiętają jeszcze czasy dinozaurów oraz mimo, że są skierowane do początkujących piwowarów, to nie uwzględniają częstych problemów, z którymi się mierzą.

 

Tak swoją drogą to fermentacja cicha to odwieczny temat sporów. Są zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy przelewania na cichą. Jak dla mnie to zbędny i ryzykowny proces. A jak widzisz radę typu przelej na cichą aby piwo dofermentowało to radziłbym przestać czytać dalej taki post.

 

A co do temperatury. Podnoszenie temperatury ma na celu pobudzenie drożdży (szczególnie tych leniwych w końcówce fermentacji jak S-04) do dofermentowania resztek cukrów oraz przerobienia ubocznych (często niezbyt przyjemnych organoleptycznie) produktów fermentacji. Obniżanie temperatury służy klarowaniu piwa i robisz to, gdy masz pewność, że fermentacja się zakończyła. Piwo przeważnie samo wyklaruje się z czasem, bez podnoszenia temperatury.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.